تاریخچه پیدایش تیشرت

تاریخچه پیدایش تیشرت

تی شرت ها برای اینکه مورد پسند افراد با سلایق مختلف شود؛ در طرح ها، رنگ ها و اندازه های مختلف وجود دارد. اما تا به حال شده از خود بپرسید که تاریخچه تیشرت به کجا باز می‌گردد و تیشرت ها برای اولین بار از کجا به وجود آمدند؟

تیشرتها در ابتدا بوسیله سربازان جنگه به عنوان لباسی زیر یونیفرم آنها پوشیده می‌شد. اما از آن زمان تا حالا به ابزار برندیگ و همچنین ابزاری برای بیان شخصیت افراد تبدیل شده است. در اینجا به اختصار درباره تاریخچه تیشرت و چگونگی رشد آنها در سالهای اخیر می‌پردازیم.

شروع پیدایش: سالهای اولیه

عکس قدیمی از کارگری با تیشرت
کارگری در یک کارخانه تولیدی در حال استفاده از تیشرت

تاریخچه واژه تیشرت به اواخر قرن 19 میلادی برمیگردد. زمانی که کارگرهای کارخانجات برای فرار از گرما، آستین های لباس های کاری خود را قیچی می‌کردن.

اولین تیشرت تولید شده در ایالات متحده در زمان جنگ های آمریکا-مکزیک در سال 1989 می‌باشد. در سال 1913 نیز ارتش ایالات متحده از این لباس ها نه به عنوان لباس اصلی که به عنوان لباس زیر یونیفرم های سنگین آنها استفاده می‌کرد.

از آن زمان تا سال 1920 طول کشید که کلمه تیشرت ابداع شود. اسکات فیتزجرالد در رمان خود به نام “این سوی بهشت” واژه تیشرت را مورد استفاده قرار داد و بعد از آن این واژه تاریخی وارد زبان مردم شد.

نمونه های اولیه تیشرت
نمونه های اولیه از تیشرت

ورود تاریخی تیشرت

اولین استفاده از فرم مشابه تیشرت در نیویورک اتفاق افتاد. یک لباس یک تکه که لباس فرم شناخته می‌شود و رنگ آن سفید بود و در جلوی آن دکمه داست. این لباس که با تیشرت های امروزه متفاوت است، به عنوان لباس زیر استفاده می‌شد و تنگ و چسبان بود.

نمونه های اولیه تیشرت
نمونه هایی از استفاده اولیه تیشرت قبل تجاری شدن

بعد از اینکه این لباس ها شروع به افزایش محبوبیت در بین مردم عادی پیدا کرد، شرکت نساجی P.H. Hanes Knitting شروع به تولید نسخه این لباس به سبک خود کرد. این لباس به جای اینکه یک تکه باشد، تبدیل به یک لباس دو تکه شد که شبیه لباس های ذکر شده بود اما طول آنها کوتاهتر بود.

تیشرت قدیمی در یک مجله
عکسی از تبلیغ تیشرت در یک مجله

در سال 1938، شرکت Sears از اولین نسخه از تیشرت های تولید و طراحی خود رونمایی کرد که در آن زمان gob shirt نامیده می‌شد. این نسخه به تیشرت های ساده امروزی بسیار شبیه بود و هم به عنوان یک لباس مستقل و هم از آن به عنوان یک لباس زیر پوشیده می‌کردند.

رشد تیشرت ها: 1950 تا 1960 میلادی

مارلون براندو با تیشرت
محبوبیت تیشرت پس از استفاده مارلون براندو
فیلم اتوبوسی به نام هوس
کمک هالیوود به گسترش تیشرت

با گذشت زمان، تیشرت ها شروع به افزایش محبوبیت کردند و هالیوود پتانسیل این لباس ها را به عنوان یک پدیده نوظهور دید. تیشرت ها با اکران فیلم اتوبوسی به نام هوس با درخشش مارلون براندو روز به روز بیشتر می‌شد. این تاثیرات هالیوود باعث می‌شد که تیشرتها توجه بیشتری دریافت کنند و به عنوان لباس مستقل و شیک بیش از پیش محبوب شوند. بدینوسیله هالیوود نقش مهمی را در تاریخ تیشرت ایفا کرد.

تبلیغ انتخاباتی روی یک تیشرت
اولین استفاده تیشرت به عنوان یک وسیله تبلیغاتی

احتمالا اولین استفاده تیشرت به عنوان یک وسیله تبلیغاتی در تاریخ (یا حداقل قدیمی ترین تیشرت حاوی شعار تبلیغاتی) در سال 1948 مشاهده شد. در آن زمان نامزد ریاست جمهور، فرماندار توماس ای. دوی شعار “Dew-it with Dewey” را روی تیشرت ها در کمپین تبلیغاتی خود استفاده کرد. این تیشرت اکنون در انستیتو اسمیتسونیان نگهداری می‌شود.

تیشرت تولید شده پس از گسترش چاپ
گسترش استفاده از تیشرت

در سال 1960، چاپ روی تیشرت بعد از اختراع پلاستیسول رواج پیدا کرد. این کار در دهه از تاریخ اتفاق افتاد که پوشیدن تیشرت های روشن و طرح های خلاقانه به یک مد محبوب تبدیل شد. تیشرت ها به وسیله ای برای اظهار شخصیت افراد بوسیله چاپ آثار هنری متفاوت، همچنین بیان اظهارنظرها در تظاهرات و نوشتن شعارها و یا برای استفاده های تبلیغاتی تبدیل شد.

تیشرت ها در فرهنگ عامه: 1970 تا 1980 میلادی

متن روی تیشرت
شعار تبلیغاتی روی لباس افراد

در درهه 70 و 80 میلادی، استفاده از تیشرت های شخصی سازی شده شروع به رشد کردند. همراه با افزایش درخواست، متدهای جدیدی اختراع شدند تا پروسه تولید تیشرت ها را آسان تر کند. در این بازه زمانی، پرینت فوری روی تیشرت ها به لطف پیدایش مراکز خرید لباس، امکان پذیر شد.

روز به روز کمپانی ها و خواننده ها و موزیسین ها به این نکته پی بردند که تیشرت یک وسیله قوی برای فروش و بازاریابی می‌باشد. ممکن است که با طراحی های تیشرت مانند صورتک خندان، لوگوی رولینگ استون و دیگر طرح های محبوب آشنا باشید.

تیشرت ها در تاریخ معاصر: دوره اینترنت

امروزه تیشرت ها بیش از پیش ترند و محبوب شده اند. هر شخص با توجه به علایق، دیدگاه و سبک پوشش خود می‌تواند استایل خود را انتخاب می‌کند. وقتی این موضوع را در طول تاریخچه تیشرت بررسی می کنیم، متوجه سیر تکاملی این موضوع می شویم.

با استفاده از تکنولوژی امروز، راههای بسیار زیادی برای پرینت و تولید تیشرت ها وجود دارد. همچنین راه چاپ روی تیشرت بسیار ساده تر و سریع تر است و تا زمانی که ما به اینترنت دسترسی داریم، همیشه به طرح های مختلف و طراحی های گوناگون دسترسی داریم.

تیشرت های اختصاصی شده همچنین به وسیله ای برای برندینگ، نه تنها برای کمپانی ها بلکه برای مردم معمولی در ارگانهای آموزشی، تیمهای ورزشی و همچنین افرادی که می‌خواهند علایق خود را به یک برند، فیلم، ورزش، بازی و … بیان کنند استفاده می شود.

همزمان با عبور از تاریخ تیشرتها، کمد افراد از یک جایی برای نگهداری صرفا لباس ها به مکانی برای وسیله ای برای بیان احساسات و ابراز خود تبدیل شده است.

Leave a Comment