اصطلاحات رایج درباره تیشرت ها

اصطلاحات رایج درباره تیشرت ها

در اینجا ما یک سری از اصطلاحاتی را که هنگام بیان مشخصات لباس ها، مخصوصا تیشرت گفته می‌شود را برای شما توضیح می‌دهیم. امیدواریم که از این پس بعد از شنیدن نام هر کدام تصویر واضح تری از آن واژه در ذهن خود داشته باشید.

تنفس پذیری

از لحاظ فنی، قابلیت تنفس به حرکت بخار آب از یک سمت به سمت دیگر پارچه اشاره دارد. این میزان با انجام یک سری آزمایشات خاص اندازه گیری می‌شود. اما در زبان عامیانه به میزان متخلخل بودن پارچه اشاره دارد که می‌توان آن را با میزان جریان هوا نیز سنجید.

بیشتر تیشرت ها تا حدی تنفس پذیری دارند که نباید آن را با میزان جذب رطوبت اشتباه گرفت. پارچه های نازک و سبک تر، قابلت تنفس پذیری بالاتری دارند، اما نوع گره پارچه یک فاکتور مهم است. پارچه های مش، یک مثال از پارچه ها با تنفس پذیری بالا هستند و چرم هم مثالی از تنفس پذیری پایین.

تن خور

کیفیتی که با لمس کردن به ما منتقل می‌شود. نرمی یا سفتی، یا به عبارتی حسی که از آن می‌گیری. شما این عبارت را روی مشخصات تیشرت نمی‌بینید، اما در بین مردم عادی زیاد شنیده می‌شود. گاهی اوقات هم به کیفیت چاپ روی لباس اشاره دارد. بدین صورت که اگر چاپ به خورد پارچه رفته باشد اصطلاحا آن را نرم می‌نامند.

چگونه مشخصات تولید تیشرت را متوجه شویم؟

اگر شما تصمیم خود را گرفتید که چه جنس تیشرتی را انتخاب کنید، نخ پنبه، پلی استر یا ترکیب این دو … اما درباره سایر مشخصات محصول چی؟ گاهی اوقات فروشنده ها از اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که برای آنها آشنا و برای ما ناآشنا است. وقتی شما با این اصطلاحات آشنا شوید، راحت تر درباره انتخاب نوع تیشرت تصمیم می‌گیرید.

در اینجا به عباراتی که قرار است این ویژگی ها را بیان کند می‌پردازیم. اگر شما با این عبارات آشنا هستید، که هیچ، در غیر این صورت حتما این عبارات را بخوانید و یاد بگیرید.

تاب

این عبارت به قطر نخی که در آن به کار رفته است اشاره دارد، که نشان می‌دهد چند دفعه آن نخ ریسیده شده است. هر چه تعداد تاب ها بیشتر باشد، نخ تولید شده بهتر است . در نتیجه پارچه نرم تر خواهد بود. بیشتر تیشرت های اقتصادی از 18 تا 20 تاب تشکیل شده اند. در این صورت شما زیر دستتان احساس زبری در حد کاغذ را دارید که با توجه به قیمت این تیشرت ها مناسب است. اما اگر شما به یک تیشرت نرم تر و با ظاهر بهتر چاپ نیاز دارید، باید سراغ عدد 30 به بالا بروید.

وزن

وزن یک پارچه با واحد اونس اندازه گیری می‌شود. عموما لباس های سبک که از جنس اسپان هستند حول و حوش 6-7 اونس هستند . Tri-blend ها سبک تر هستند و برای همین هم بسیار پرطرفدار. وزن آنها معمولا 3-4 اونس هست.

رینگ اسپان

این نوع پارچه بوسیله ریسیدن الیاف پنبه به شکل یک نخ می‌باشد. این عمل تاب دادن باعث می‌شود که تکه های الیاف پنبه استحکام بیشتری پیدا کند و به طور محسوسی نرم تر شود. پارچه های تولید شده به روش رینگ اسپان بهترین سطح را برای چاپ ایجاد می‌کنند. عمده تیشرت های با کیفیت از پنبه رینگ اسپان تولید شده اند.

پنبه شانه شده

پروسه ای است که در آن الیاف کوتاه نخ کنار گذاشته می‌شوند و الیاف بلندتر یک نخ با استحکام بالا، یکنواخت و نرم را تشکیل می‌دهند. رینگ اسپان خوب است اما پنبه شانه شده بسیار بهتر است. کیفیت چاپ روی این پارچه هم به طور قابل توجهی بهتر است. در زیر عکسی است که در نمای میکروسکوپیک این دو الیاف را با هم مقایسه می‌کند.

نخ پنبه شانه شده

تیشرتهای از پیش آب رفته

بیشتر پارچه های پنبه امروزه اصطلاحا از پیش آب رفته هستند. اما آیا این بدین معنی است که آنها قبل از فروش تیشرت ها آن را می‌شویند!؟ خیر، کاری که آنها می‌کنند این است که لباس ها را طوری تولید می‌کنند که در آن الیاف پارچه در نزدیکترین حالت ممکن به هم قرار می‌گیرند و فضای خالی بین آنها از بین می‌رود. از این رو آنها فرایند شست و شو را شبیه سازی می‌کنند. این بدین معنی نیست که تیشرت شما اصلا آب نمی‌رود، بلکه از آب رفتن زیادی جلوگیری می‌کند.

درز از بغل و استوانه ای

در مقاله انتخاب فیت تیشرت این دو نوع دوخت تیشرت را با هم به طور کامل مقایسه کرده ایم. تیشرت های درز از بغل همانطور که از نامشان مشخص است از زیر بغل تا پایین تیشرت دوخت شده اند. یک زمانی تمام تیشرت های تولید شده استوانه ای بود تا اینکه شرکت American Apparel آمد و بازی را عوض کرد. تیشرت های تولید شده به روش درز از بغل ظاهر زیباتر و فیت بهتری دارند.

فیت

در همان مقاله انتخاب فیت تیشرت در رابطه با فیت فشن و استاندارد توضیح کافی داده شده است. فیت هیچ ارتباطی با سایز ندارد، بلکه به نوعی که تیشرت تولید شده است یا اصطلاحا برش آن اشاره دارد. برای مثال فیت استاندارد برای بعضی سلایق زیادی گشاد به نظر می‌رسد. در حالی که فیت فشن، حالت جذب تری دارد. این تفاوت ها معمولا به سلیقه شخصی بر می‌گردد. به نظر من برای افرادی که لاغرتر هستند، فیت فشن مناسب تر است اما برای افراد توپر یا چاق، فیت استاندارد گزینه بهتری است. اگر می‌خواهید برای فردی که همیشه فیت استاندارد می‌پوشد، تیشرت با فیت فشن بخرید، بهتر است که یک سایز بزرگتر برای او انتخاب کنید.

رطوبت گیر

این عبارت به قابلیت پارچه اشاره دارد که تا چه اندازه به رطوبت اجازه می‌دهد که از بدن خارج شود. عرق شخص بخار شود و پارچه سریع تر خشک شود. نتیجه این است که شما بیشتر احساس راحتی می‌کنید زیرا به بدن شما اجازه می‌دهد که دمایش را بهتر تنظیم کند و پارچه حالت چسبندگی به پوست شما را نخواهد داشت. پارچه های با الیاف مصنوعی معمولا این خاصیت را دارند و تکنولوژی های جدید این فرایند را بیشتر تسریع کرده است.

کارکرد

مراقب این اصطلاح باشید. این اصطلاح در جاهای گوناگون استفاده می‌شود و می‌تواند کمی گیج کننده باشد. می‌تواند به لباس های ورزشی اشاره کند که برای فعالیت های مسابقات ساخته شده است. لزوما این لباس ها خاصیت رطوبت گیری ندارند، اگرچه از پلی استر هم ساخته شده اند. اگر به دنبال لباسی می‌گردید که رطوبت گیر باشد، حتما به دنبال این عبارت روی مشخصات لباس باشید.

های تک (Hi-tec)

شما ممکن است که این واژه یا عبارت پارچه های هوشمند توسط بعضی برندها را بشنوید. این تیشرت ها از چیزی به نام Cellient ساخته شده اند که قرار است گردش خون را بهبود ببخشد. پارچه های گورتکس (Gore-tex) نمونه ای از این جنس ها هستند. خب از نظر ما کمی عجیب است، شاید شرکت سازنده قرار است که از شما پول بیشتر یگیرد. شاید هم واقعا قرار است که تاثیرهایی داشته باشد.

پارچه گورتکس
تصویر شماتیک از لایه های پارچه گورتکس

خب این هم تمام شد. حالا شما اطلاعات خیلی بیشتری در رابطه با پارچه و اصطلاحات رایج در این صنعت دارید.

Leave a Comment