داستان تیشرت معروف I Love New York

داستان تیشرت معروف I Love New York

همانطور که بارها اشاره کرده ایم، تیشرت اصولا یک اختراع امریکایی است که راه خود را در تمام دنیا به سرعت باز کرد. هر کدام از طرحهای معروف که قبلا اشاره کردم مانند طرح امروز یک داستان جالبی دارد. در این مقاله به تیشرت معروف I ❤ New York اشاره می‌کنیم که سرمنشا آن نیز آمریکا بود و به سرعت راه خود را در کشورهای دیگر باز کرد. در مقاله های قبلی در مورد ماجرای طرح صورت خندان و داستان تیشرت رولینگ استون به تفضیل صحبت کرده بودیم. حالا نوبت به داستان تیشرت آی لاو نیویورک می‌رسد.

آی لاو نیویورک

I ❤ New York

این تیشرت را شاید بتوان به عنوان یکی از نمادین ترین طرحهای تیشرت در تمام دوران دانست. این طرح همچنین به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کمپین های برندینگ در تاریخ شناخته می‌شود. این طرح هم مانند بسیاری از طرحهای دیگر، که طرح اولیه اش روی دستمال کشیده شده است، در این مورد خاص روی پاکت نامه کشیده شد.

در دهه 70 و در نیویورک به عنوان یکی از دورانهای تاریک این شهر شناخته می‌شود. جرم و جنایب بسیار بالا بود، هیچ گردشگری در شهر نبود و اوضاع اقتصادی افتضاح بود. میدان تایم به عنوان یکی از مهمترین بناهای تمام تاریخ شناخته نمی‌شد و به عنوان یک مکان کثیف و تاریک شناخته می‌شد که معمولا مردم، به خصوص کودکان از آن دوری می‌کردند. نیویورک احتیاج به یک پوست اندازی کامل داشت، به خصوص در نزد افکار عمومی.

شرکت تبلیغاتی Wells Rich Greene به خدمت گرفته شده بود تا یک کمپینی تبلیغاتی ایجاد کند که شهر را در انظار عمومی مثبت کند و اقتصاد و توریسم آن را بهبود بخشد. آنها به شعار “من نیویورک را دوست دارم” رسیدند. در کنار آن، آنها آهنگ و یک تبلیغ تلویزیونی هم ایجاد کردند. اما به نظر می‌رسید که هنوز چیزی کم است. آنها به یک لوگو احتیاج داشتند.

قبل از اینکه مبحث را ادامه دهیم، بگذارید به قسمت کمتر شنیده شده داستان اشاره کنیم.

Mary Wells Lawrence

ایجاد کننده اصلی کمپین I Love New York یک خانم خلاق به نام مری ولس لاورنس بود. او به عنوان موسس و مدیر شرکت Wells Rich Greene بود و به عنوان اولین خانم مدیر عامل و شرکتی که در بورس نیویورک فعالیت می‌کند، شناخته می‌شود. او در سال 1969 در میان شرکت های تبلیغاتی بیشترین دستمزد را دریافت می‌کرد.

مری ولس لاورنس
خانم مری ولس لاورنس در سال 1969

به داستان قبلی برگردیم. شخصی به نام میلتون گلسر (Milton Glaser). او در اولین قرارش با کمپانی در سال 1976، روی یک کاغذ نامه پاره شده، طرح اولیه خود را برای لوگو به شرکت ارائه داد.  او این طرح را در تاکسی هنگامی که در راه شرکت بود طراحی کرد. این ایده ساده تبدیل به یک پدیده فرهنگی و نماد جهانی شد و به نیویورک کمک کرد که به عنوان یک شهر چند ملیتی دوست داشتنی شناخته شود.

ایده اولیه I ❤
ایده اولیه

او برای اولین بار از ایموجی استفاده کرد، قبل از اینکه ایموجی وجود داشته باشد. او همچنین از NY به عنوان خلاصه نیویورک استفاده کرد. گلسر این پیام را در 3 کلمه و یک نشانه خلاصه کرد.

میلتون گلسر
میلتون گلسر در اوایل دهه 70 میلادی

پیش از این هم مردم، قرنها از نشان قلب برای مخفف دوست داشتن و عشق استفاده می‌کردند. این هم داستان خود را دارد که بسیار جالب است. اما این اولین بار بود که لوگوی I ❤ NY در یک کمپین تبلیغاتی از قلب به عنوان نماد دوست داشتن استفاده کرد.

هنگامی که او می‌خواست طرح را ایجاد کند، او عبارت ❤ I را بالای NY نوشت. او بعدا اعتراف کرد که از مجسمه معروف عشق رابرت ایندیانا الهام گرفته است. این کار، یک جلوه ساده به نماد عشق و دوست داشتن داد. این موجب شده که این نماد با هر رنگ و هر سایزی زیبا جلوه کند.

I ❤ New York

یک نماد به دنیا آمد

تیشرتهای سفید که روی آن نماد نیویورک بود به یکباره بسیار محبوب شد و باعث شد که این تصویر و پیام به سرعت در تمامی آمریکا منتقل شود. این موضوع باعث شد که شما این نماد را روی تقریبا همه چیز از استیکرها تا ماگ و پلاکهای ماشینها ببینید.

به زودی مشخص شد که همه مردم نیویورک را دوست دارند.

به لطف این کمپین، صنعت توریست به ناگهان شیب صعودی به خود گرفت و به در کنار کاهش جرم و جنایت و محرکهای اقتصادی به رشد اقتصاد کمک کرد. وزارت توسعه اقتصادی نیویورک که به عنوان مالک این لوگو شناخته می‌شود، از آن روز به بعد به طور متوسط سالانه 30 میلیون دلار از این راه سود کسب می‌کرد.

آی لاو نیویورک

از قضا نامه عاشقانه گلسر به شهر نیویورک که کاملا رایگان انجام شده بود، به شهر کمک کرد که به روی پاهای خودش بایستد. او در یک مصاحبه با چیپ کید بیان کرد که :”این چیزی است که باید می‌شد.” “شما می‌خواهید که چیزهایی را تغییر دهید، جایی که احساس می‌کنید که می‌توانید، این کار را انجام دهید.”

نماد آی لاو نیویروک در شهر

گسترش روزافزون

کمپین که قرار بود ظرف چند ماه به پایان برسد، سالها به طول انجامید. این لوگو در فرهنگ و آگاهی عمومی نیویورک ریشه دواند و صرفا از یک لوگوی تبلیغاتی به نمادی روی تمام اقلام و سوغاتی ها  تبدیل شد. عبارت “❤ I” آرام آرام در تمامی شهرها شروع به استفاده شدن کرد.

از زمانی که این لوگو ایجاد شد، خیلی از شرکت ها و سازمانها از آن الهام گرفتند تا آن حس را ایجاد کنند. از دستفروشانی که در کنار خیابان مشغول به فروش اجناس هستند تا برندهای معتبر، هر کدام به نوعی از ایده ایده الهام گرفته اند.

گشترش استفاده I love New york

الهام از یک تراژدی

با حوادثی که در 11 سپتامبر افتاد، گلسر دوباره به کار پیشین خود مراجعه کرد. در ورژن جدید، قلب نمایانگر منهتن و لکه سیاه، ناحیه حمله را نشان می‌دهد. او توضیح می‌دهد که این به عنوان نماد “چیزی است که بر ما در این مدت گذشته است، تعمیق احساس عشق به شهری که دوستش داریم.”

طرح جدید روی کاور روزنامه Daily News و روی پوسترهای مدرسه هنرهای تجسمی نیویورک مورد استفاده قرار گرفت.

طرح جدید گلسر I love new york

گلاسر با افتخار می‌گوید: “نکته مهم در مورد نیویورک این است که این شهر، یک نقطه مشخص نیست. نیویورک نوعی طرز فکر شده است.” او اضافه می‌کند:” شما در هر جایی باشید، مثل پاریس، شما می‌دانید که در پاریس هستید. اما اگر شما در نیویورک باشید، شما به یک طرف دیگر می‌روید و می‌بینید که در جای دیگری هستید. این کمی پیچیده است و دارای ویژگی های زیادی است.”

الان چطور است؟

اخیرا، نیویورک همه موانع را کنار زد تا آمازون یک دفتر مرکزی در آن منطقه ایجاد کند، حتی برای این کار یک یارانه 3 میلیارد دلاری ارائه داد. اما ظاهرا هیچ چیز تا به الان برای نیویورک به اندازه لوگو اثر بخش نبوده است. در رابطه با پیشنهاد نیویورک به آمازون، شهرداری لوگوی زیر را با لوگوی معروف I Love NY تعویض کرد.

لوگو جدید I love ny مرتبط با آمازون

میلتون گلسر در رابطه با آن چه فکر می‌کند؟

“وقتی که شما کار خود را ثبت معنوی نکنید، تقریبا هیچ راهی وجود ندارد که کارتان را از کپی شدن محافظت کنید.” او اضافه کرد: “در این مورد به خصوص، لوگوی آمازون با بقیه طرح خیلی تناسب ندارد.”

میلتون گلسر

در حال حاضر گلسر، پروژه های محدودی را در حوزه کاری خود قبول می‌کند. او به طور گسترده ای در میان بزرگترین طراحان گرافیک در دنیا شناخته می‌شود و به عنوان پدرخوانده طراحی مدرن نیز نام برده می‌شود. این است دوست داشتن.

تا به امروز، صاحب این لوگو به فروش طرح  “I ❤ NY” بی وقفه ادامه می‌دهد. روی هر چیزی که بتوان روی آن چاپ کرد. همچنان به شدت به دنبال پیگرد قانونی این اثر نیز می‌باشد.

تصویری از طرح I ❤ New York

امیدوارم که از این مطلب لذت کافی برده باشد.  شما می‌توانید طرح I ❤ NY را با شهر خود جایگزین کنید و روی تیشرت به چاپ برسانید. یا اگر می‌خواهید که همواره جلوی چشمتان باشد، می‌توانید روی ماگ های ما به چاپ برسانید، یا روی شاسی. برای این کار کافی است به صفحه طراحی ما بروید و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و شروع به طراحی کنید.

Leave a Comment