راهنمای استفاده از سیستم رنگی پنتون (Pantone)

راهنمای استفاده از سیستم رنگی پنتون (Pantone)

انتخاب رنگها می‌تواند یکی از مهم ترین تصمیمات برای طراحی های شما، برند، لباس یا اجزای داخلی خانه باشد. مساله اینجاست که همه ما رنگ ها را به طور مجزا تجربه می‌کنیم و تصور هر کدام از ما از رنگ ها متفاوت است. خیلی از ما حتی از یک نام برای رنگ ها استفاده نمی‌کنیم.

اگر شما به یک نفر بگویید “آبی آسمانی”، آیا هر دو شما دقیقا یک رنگ را در نظر دارید؟ احتمالا نه. درباره “آبی مرجانی” چطور؟ آیا آبی مرجانی دارای طیف بنفش است؟ احتمالا 😐

راه حل شرکت پنتون برای این مشکل قدیمی، تعریف یک استاندارد مشخص برای همه می‌باشد: یک سیستم رنگ یکپارچه که برای 2000 رنگ مختلف، یک کد مجزا تخصیص می‌دهد که این استاندارد در تمام پلتفرم ها و مواد در تمام جهان یکسان است.

در اینجا یک راهنمای سریع برای اینکه متوجه شویم که سیستم پنتون چگونه کار می‌کند ارائه میدهیم. همچنین اینکه شما چگونه از آن استفاده نمایید. به علاوه بعضی از ابزارهای آنلاین که به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید که رنگ هایی که می‌خواهید همان رنگ هایی هستند که انتخاب می‌کنید.

رنگ آبی آسمانی
آبی آسمانی را گوگل کنید

پنتون چیست؟

پنتون شرکتی در نیوجرسی آمریکا است که بیشتر به خاطر خلق سیستم رنگ خود شناخته می‌شود. بیشتر سیستم های رنگی و مدیریت رنگ ها که در طراحی گرافیکی، فشن، طراحی محصول، پارچه و تبلیغات استفاده می‌شود، از کارهای شرکت پنتون می‌باشد.

ماجرا در سال 1950 شروع شد؛ هنگامی که دو برادر در نیوجرسی که یک شرکت تبلیغاتی به نام M&J Levine داشتند یک فرد به نام لارنس هربرت را برای بخش چاپ خود استخدام کردند. او دانش خود در زمینه شیمی‌ را به این شرکت آورد و تولید جوهر را سیستماتیک کرد. در سال 1962 او واحد تکنولوژی شرکت را خرید و نامش را پنتون گذاشت. این کمپانی اکنون به عنوان استاندارد برای ترکیب رنگ و مچ کردن رنگ ها به کار می‌رود. به علاوه در زمینه ترند رنگ و انتخاب رنگ نیز مشاوره می‌دهد.

کتاب راهنمای پنتون
پنتون هم اکنون یک زبان، یک سیستم و یک ترکیب کامل از تمام رنگ ها می‌باشد.

سیستم رنگی پنتون چیست؟

سیستم رنگی پنتون یک زبان بین المللی از رنگ ها است که به طراحان، برندها و تولید کنندگان اجازه می‌دهد که تصمیمات بر پایه رنگ خود را در هر مرحله از کار خود به راحتی بگیرند. بیش از 10 میلیون نفر در سراسر دنیا به سیستم رنگی و محصولات پنتون اعتماد کرده اند.

توانایی تعریف کردن، برقراری ارتباط و کنترل کردن رنگ ها “از الهام تا واقعیت” برای تمام افراد در حوزه گرافیک بسیار حیاتی است. و شرکت پنتون این مهم را ممکن ساخته است.

ما در پوشیتو روزانه از سیستم رنگی پنتون به صورت روزانه برای چاپ روی تیشرت استفاده می‌کنیم تا به نیاز مشتریانمان پاسخگو  باشیم. ما می‌توانیم که هر رنگی از پنتون را که شما علاقه دارید ایجاد کنیم!

مخلوطی از رنگها

پنتون دو سیستم رنگی مجزا پیشنهاد می‌دهد.

  1. سیستم تطبیق پنتون (PMS): بیشتر در دسترس است، برای برندینگ و بازاریابی استفاده می‌شود. رنج گسترده ای از رنگ ها استفاده می‌شود. این رنگ ها در کتاب و به صورت پرینتی قابل مشاهده است. همچنین ابزارهای آنلاین گسترده ای، افزونه ها و اپلیکیشن هایی مرتبط با آن وجود دارد. برای چاپ، بسته بندی، پرینت اسکرین و دیجیتال مناسب می‌باشد.
  2. سیستم فشن، خانه و داخلی پنتون (FHI): پیشرفته تر، گرانتر و مورد استفاده حرفه ای ها. از سیستم کدینگ TCX برای پارچه و TPG برای رنگدانه ها و پوشش استفاده می‌کند. طیف های گسترده تری از سفید، مشکی و رنگ های خنثی را شامل می‌شود. این رنگها نیز در کتاب و همچنین روی پارچه قابل مشاهده می‌باشد. برای نقاشی، لوازم آرایشی و اکسسوری ها مناسب می‌باشد.

ما در این مقاله روی سیستم تطبیق پنتون تمرکز می‌کنیم.

پنتون کانکت یک پلتفرم جدید است که به طراحان امکان استفاده از کتابخانه رنگ پنتون، میزان رنگ ها و ابزار آدرس دهی را می‌دهد. همچنین این نرم افزار به عنوان یک افزونه در Adobe Creative Cloud وجود دارد که دارای ویژگی های بسیار جالبی است.

کتاب فیزیکی پنتون
استفاده از رنگ پرینت شده، امکان اشتباه در تفاوت بین عکس روی نمایشگرها را به حداقل می‌رساند.

سیسنم تطبیق پنتون چگونه کار می‌کند؟

سیستم تطبیق پنتون بسیار دقیق، قابل اطمینان و یک راه استاندارد برای معرفی رنگ ها می‌باشد. هر کدام از 1867 رنگ مجزا (که در حال افزایش می‌باشد) یک کد به خود اختصاص داده اند. در کنار آن یک فرمولی برای ترکیب کردن این رنگها با 13 رنگدانه با نسبت متفاوت وزنی وجود دارد.

هر شرکتِ جوهر، پرینتر، رمپ، پارچه یا تولید کننده محصولات می‌تواند با استفاده از این فرمول، رنگدانه های خود را کالیبره کند. هر رنگ PMS (سیستم تطبیق پنتون) با یک رنگ HTML (کد Hex)، رنگ پرینت (CMYK) یا رنگ نمایشگرها (RGB) برابری می‌کند. این موضوع اجازه می‌دهد تا فرمول ها در تمام پلتفرم ها دارای یکپارچگی باشد.

یک مثال از رنگ پنتون، کد PMS 312 C می‌باشد که به نام آبی آسمانی نیز شناخته می‌شود.

رنگ آبی آسمانی پنتون
رنگ های متفاوتی که آبی آسمانی شناخته می‌شود.

رنگ های PMS به طور گسترده در برندینگ استفاده می‌شود. اخیرا شرکت های دولتی و نظامی‌ از این استاندارد در پرچم و مهر های خود نیز استفاده می‌کنند. کشورهایی مثل اسکاتلند، کانادا، کره جنوبی و بسیاری از سازمانهای ایالتی آمریکا از رنگ های پنتون برای پرچم خود استفاده کرده اند.

امروزه رنگ مورد علاقه شما لازم نیست که بنفش باشد؛ می‌تواند بنفش 265 C باشد!

کتاب رنگ پنتون چیست؟

کتاب رنگ پنتون قابل حمل است که کد رنگ ها به همراه فرمول و اطلاعات مربوط به آن روی آن چاپ شده است. به عبارت دیگر، مجموعه ای از نمونه های رنگ در دسترس می‌باشد. کتابهای پنتون پیشرفته تر هم وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد رنگ ها را در سیستم های رنگی و همچنین متریال ها مقایسه کنید.

کتاب رنگ استاندارد پنتون چیست؟

برای کارهای گرافیکی و چاپ، کتاب استاندار پنتون مجموعه ای از فرمول های با پوشش و بدون پوشش می‌باشد. این دو کتاب معادل این رنگ ها را در متریال های مختلف نسبت به سیستم FHI نیز بیان می‌کند.

رنگ با پوشش و بدون پوشش در پنتون
راهنمای فرمول با پوشش و بدون پوشش

برای چاپ سیلک، باید از کتابخانه با پوشش (C) استفاده کرد. در حالی که جوهر پلاستیسول ذاتا براق است. اگر شما دارای کد استاندارد U می‌باشید، نگران نباشید، شرکت چاپ می‌تواند معادل C آن را از کتاب راهنما پیدا کند.

بهترین کتاب رنگ پنتون کدام است؟

کتاب جامع پنتون که شامل راهنمای رنگهای با پوشش و بدون پوشش است، کامل ترین است. این کتاب تمام استانداردها را شامل می‌شود به علاوه معادل هر رنگ پنتون را در سیستم CMYK، HEX و RGB نشان می‌دهد. این کتاب یک ابزار کامل برای طراحان که روی متریال های متفاوت کار می‌کنند و برای شرکت ها که پیوستگی در برندشان اهمیت دارد، با اهمیت است.

کتاب رنگ پنتون

تفاوت بین C و U چیست؟

C روی متریال های براق و U روی متریال های مات چاپ می‌شود. به این علت که یک جوهر یکسان روی این دو سطح ظاهر متفاوتی دارند، استفاده از دو کتابخانه به شما اجازه می‌دهد که به یک تناسب نسبی با استفاده از انتخاب دو شماره رنگ متفاوت دست یابید.

برای مثال شما یک شماره U برای چاپ روی یک جعبه بسته بندی انتخاب می‌کنید و یک شماره C برای یک بروشور براق. سطح براق کاغذ اجازه نمی‌دهد که جوهر نفوذ کند؛ از این رو رنگ آن اشباع تر شده به نظر می‌رسد. در حالی که کاغذهای بدون پوشش جوهر را جذب می‌کنند و در این پروسه رنگ را افشانه می‌کنند.

تفاوت رنگ براق و مات

در مثال بالا، یک جوهر ثابت (قرمز 185) از لحاظ ظاهری روی کاغذ پوشش دار و بدون پوشش متفاوت می‌باشد. پس شما باید یک شماره C و U متفاوت برای آنها انتخاب کنید تا از لحاظ ظاهری شبیه به هم باشند.

جوهرها با رنگ روشن شانس بیشتری دارند که در یک شماره پنتون ثابت شبیه به هم باشند. اما جوهرهای تیره تر تفاوت رنگ بیشتری در یک شماره پنتون ثابت دارند، زیرا چگالی رنگدانه بیشتر است.

رنگ آّی روی دو سطح مختلف

کتابهای پنتون تا چه مدت اعتبار دارند؟

پنتون به شما می‌گوید که رنگ ها بعد از یک سال شروع به تغییر می‌کنند، از این رو باید سالانه یک ست جدید بخرید. اما بگذارید به شما بگویم که اگر زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید، آنها را کنار بگذارید، تا چند سال می‌توانید از آنها استفاده کنید. پس از چند سال می‌توانید یک ست جدید که شامل آپدیت ها نیز هست، تهیه کنید.

کتاب پنتون در سال 1994
کتاب پنتون در سال 1994

برای چه باید از کتاب پنتون برای برند خود استفاده کنید؟

علم ثابت کرده است که انسانها نسبت به رنگها بسیار تاثیر پذیر هستند. همچنین بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که بعضی رنگهای خاص می‌تواند بر روی تصمیم گیری انسانها تاثیر بگذارد. بسیاری از هنرمندان نیز این موضوع را از سالها قبل لمس کرده بودند. می توانید مقاله روانشناسی رنگها برای برندینگ و طراحی را مطالعه بفرمایید. سیستم تطبیق پنتون قدرت های زیر را در دست شما قرار می‌دهد:

روانشناسی: مود، احساس و کاراکتری که می‌خواهید همراه با برند باشد را برانگیخته می‌کند.

اصیل بودن: قابلیت دستچین کردن رنگ های خاص که دارای معنی و قدرت هستند.

دقت: رنگ نهایی محصول دقیقا همان چیزی است که شما انتخاب کردید.

شناخت: رنگ های خاص می‌توانند یک شناخت نسبت به برند و تمایز از رقبا و اعتبار ایجاد کنند.

وفاداری: پیوستگی در طول زمان قابلیت اعتماد، شناخت و قدرت را ایجاد می‌کند.

برای چی استاندار رنگها مهم است؟

پنتون ادعا می‌کند که: “رنگهای کتابخانه آنها بسیار دقیق است و به وسیله متخصصان پشتیبانی می‌شود تا نیازهای بازار و تولید را برطرف کند.” که این موضوع کاملا درست است.

از آنجا که سیستم آنها در سراسر جهان در دسترس است، هنگامی‌که یک طراح در لوس انجلس یک رنگ پنتون را مشخص می‌کند، یک تولید کننده در چین سریعا متوجه می‌شود که دقیقا چه رنگی مد نظر او است و چگونه می‌تواند از این رنگ استفاده کند. اگرچه آنها به یک زبان صحبت نمی‌کنند، اما هر دو آنها زبان پنتون را می‌شناسند.

صحبت به زبان رنگها
آیا آنها دارند با یک زبان صحبت می‌کنند؟

آیا استفاده از پنتون رایگان است؟

سیستم خودش رایگان است، همانطور که استفاده از یک زبان نیز رایگان است. اگر شما یک کامپیوتر یا موبایل داشته باشید، می‌توانید از سایت پنتون و سایر ابزارهای رایگان در آن استفاده کنید. علاوه بر این کتابهای رنگ و سایر محصولات، ابزار و عضویت باید خریداری شود.

این را به خاطر بسپارید که اگر نمی‌خواهید که کتاب پنتون را بخرید، باید به دقت مانیتور خود بسنده کنید. مانیتورها معمولا یک رنگ را به صورت متفاوت نشان می‌دهند. به طور کلی می‌توان به رنگ نشان داده شده روی گوشی ها و تبلتهای شرکت اپل اطمینان کرد. همچنین توجه کنید که باید رنگ مانیتور خود را کالیبره کنید.

تشخیص رنگ بنفش

آیا چاپ رنگ های پنتون گران تر است؟

چاپ رنگ های پنتون عموما هزینه اضافه تری در بردارد. این هزینه، تولید ترکیب مشخص را در بر می‌گیرد که از یک پرینتر تا پرینتر دیگر متفاوت است. بعضی از جوهرها هزینه بیشتری دارند (مثل پفکی ها) در حالی که بعضی ها نه (مانند رنگهای متالیک)

چه زمانی از رنگ های پنتون استفاده کنیم؟

استفاده از رنگ های پنتون حتما ضروری نیست اگر شما درباره انتخابتان قطعی نیستید. در موارد زیر بهتر است که از رنگهای پنتون استفاده نمایید.

  1. می‌خواهید از ترکیب رنگهای مشخص استفاده کنید (برای پیوستگی و ثبات برندینگ)
  2. رنگ خاصی مدنظرتان هست که به صورت استاندارد تعریف نشده است.
  3. می‌خواهید که رنگ ها تا حد ممکن سرزنده و شفاف باشند
  4. به جوهر خاصی با ویژگی خاص احتیاج دارید (مانند متالیک یا نئون)
رنگ بنفش در پنتون
رنگ صورتی نئون پنتون از دو رنگ دیگر بسیار زنده تر هست و زیر نور درخشش بیشتری دارد.

چگونه رنگ های پنتون ترکیب می‌شوند؟

فرمول های پنتون بر اساس نسبتها است و این نسبت ها بوسیله وزن آنها سنجیده می‌شود. شرکت ها در بیزینس چاپ از نرم افزارهای خاص برای تبدیل فرمول پنتون به اندازه هایی برای تبدیل رنگ برند خود استفاده می‌کنند. کد رنگ پنتون خود را وارد می‌کنید و نرم افزار فرمول تبدیل را بر حسب نسبت رنگ می‌گوید.

رنگهای hex چه هستند؟

رنگ های hex در صفحات وب (HTML)، CSS، SVG، اپلیکیشن ها و سایر کاربردهای کامپیوتری استفاده می‌شود. ترکیب 6 رقم یا 3 بایت نشانگر رنگهای قرمز، سبز و آبی (RGB) می‌باشد. رنگهای hex می‌تواند به به پنتون تبدیل شود و برعکس.

چگونه بدون استفاده از فوتوشاپ، رنگهای پنتون و hex را به هم تبدیل کنیم؟

تبدیل رنگهای پنتون و hex به همدیگر بسیار آسان است. کافی است که شماره رنگ پنتون را در گوگل سرچ کنید و ابزار انتخاب رنگ گوگل گزینه اول خواهد بود. این ابزار به شما کد رنگ hex را در کنار سایر استانداردها مانند RGB و HSB می‌دهد.

سیستم انتخاب رنگ گوگل
سرچ کردن کد پنتون در گوگل

کد رنگی پنتون در فوتوشاپ

کار با رنگ های پنتون در طراحی در فتوشاپ چندان پیچیده نیست. جعبه color swatch تقریباً آنچه را که نیاز دارید به شما می دهد.

با این حال، ابتدا باید مطمئن شوید که تصویر شما در حالت رنگ RGB در فتوشاپ است. معمولاً از CMYK برای چاپ در فتوشاپ استفاده می شود، اما ما باید حالت رنگ را به RGB تغییر دهیم تا رنگ های پنتون را پیدا کنیم و بتوانیم آنها را با تصویر دیگری مطابقت دهیم.

تغییر مود رنگی در فوتوشاپ

به قسمت Image بروید و ماوس را روی Mode نگه دارید. اگر در کنار RGB علامتی نیست، آن را انتخاب کنید تا تیک در کنار آن بیاید.

با وجود این موضوع، بیایید نگاهی به رنگ پنتون بیندازیم. روی نمونه رنگ پیش زمینه یا پس زمینه در پایین نوار ابزار سمت چپ کلیک کنید. این کار شما را به طور خودکار به ابزار Color Picker تغییر می دهد و پنجره Color Picker را باز می کند.

متوجه خواهید شد که نشانگر موس شما به یک نماد کوچک چشمی تبدیل شده است. روی رنگی که در تصویر خود می خواهید مطابقت داشته باشد کلیک کنید. فتوشاپ دقیقا همان سایه را در پنجره انتخابگر رنگ انتخاب می کند.

برای دیدن رنگ های پنتون، باید روی دکمه Color Libraries کلیک کنید. مطمئن شوید که PANTONE+ Solid Coated را از منوی کشویی انتخاب کرده اید. در زیر آن، نزدیک ترین رنگ های پنتون را مشاهده خواهید کرد.

یکی را که می خواهید انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. وقتی به تصویر خود برگشتید، می توانید از ابزار Paint Bucket برای تغییر رنگ ها و مطابقت آنها با رنگ خاص پنتون استفاده کنید. یا می توانید تصویر دوم را باز کنید تا رنگ های موجود در تصویر جدید را به طور خاص با اصلی خود مطابقت دهد.

رنگ سال پنتون

پنتون که خود را به عنوان یک جریان اصلی معرفی کرده است، هر ساله، گزارش هایی در رابطه با صنعت مد ارائه می‌دهد. همچنین به طور مداوم کتابها و مقاله هایی چاپ می‌کند، ترندها جهانی در زمینه رنگ را پیش بینی می‌کند و بسیاری از فعالیت های دیگر در زمینه رنگ و فشن.

از همه مهمتر، آنها در دسامبر هر سال میلادی، رنگ پنتون سال را مشخص می‌کنند. بدینوسیله تون رنگی سال آینده را بیان می‌کند که همواره با هیاهو  همراه است.

از آنجا که سال 2020 سال عجیب و غریبی بود، بسیاری از مردم منتظر بودند تا ببینند که پنتون چه رنگی را برای سال 2021 انتخاب می‌کند. آنها برای اولین بار در 20 سال اخیر، 2 رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کردند.

انتخاب رنگ سال 2020
“پیام شادی و بهروزی ما، ترکیب رنگ پنتون 17-5104 طوسی + پنتون 13-0647 منور، بسیار الهام بخش است و به ما امید می‌دهد. ما نیاز داریم که احساس کنیم که همه چیز روشن تر می‌شود، این برای روح انسان واجب است”

اگر چه رنگ انتخابی آنها کاملا دلخواهانه است، اما بسیاری از مردم آن را کاملا جدی می‌گیرند. هر ساله بعد از کنفرانس مطبوعاتی آنها، طوفانی از محصولات شرکت ها و تولید کنندها به راه می‌افتد که رنگ جدید سال را جشن می‌گیرد.

انتخاب رنگ سال توسط همه تولید کننده ها

آنها کاملا متخصصانه نفوذ و قدرت خود را از طریق کانال های مختلف نشان می‌دهند: مانند کورسهای روانشناسی رنگ، مشاوره رنگ به کمپانی های بزرگ و شراکت با برندهای جهانی و پلتفرمهای شبکه های اجتماعی. می‌توانید به فیلترهای اینستاگرام و فیسبوک بعد از معرفی رنگ سال 2021 بیشتر دقت کنید.

رنگ سال 2021
بسیاری از مردم پس از معرفی رنگ سال 2021 به دنبال خریدهای این مدلی رفتند.

اگر شما ریتم یا دلیلی برای انتخاب رنگ در 20 سال گذشته پیدا کردید، به ما هم اطلاع بدید 🙂

رنگ سال پنتون از سال 2000
رنگ سال پنتون از سال 2000

پنتون رنگ سال خود را در سال 2022 نیز انتخاب کرد که این انتخاب رنگ توسط پنتون با حاشیه هایی همراه بود.

در پایان باید بگوییم که ارزش اصلی شرکت پنتون، سیستم استاندار رنگ فوق العاده آنها است که توسط میلیونها شخص و شرکت در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

Leave a Comment