روانشناسی رنگ ها برای برندینگ و طراحی

روانشناسی رنگ ها برای برندینگ و طراحی

در این مقاله درباره یکی از مهمترین مطالعات و المان های طراحی صحبت می‌کنیم: روانشناسی رنگ.

این موضوع بسیار مهم هست. در بازاری که مردم وجود دارند، آگاهانه یا ناآگاهانه، در عرض چند ثانیه در رابطه با برندها تصمیم گیری می‌کنند، و رنگی که یک برند از آن استفاده می‌کند می‌تواند در این تصمیم گیری بسیار حیاتی باشد.

در این مقاله، به این موضوع می‌پردازیم که چرا روانشناسی رنگ برای شما به عنوان طراح یا بازاریاب بسیار مهم می‌باشد و یک سری راهبردهایی به شما داده می‌شود تا رابطه احساس و رنگ ها را بهتر درک کنید.

برای چه رنگ ها برای برند شما مهم هستند؟

رنگ ها هنگامی که بحث مارکتینگ، برندینگ و طراحی وسط باشد بسیار حائز اهمیت می‌باشند. این موضوع می‌توان روی نگاه ما، دریافت ما و اینکه چه کاری انجام می‌دهیم تاثیرگذار باشد.

برندها در یک نبرد بی پایان برای به دست آوردن نگاه مشتری ها هستند و زمانی که برندها باید این کار را انجام دهند، هر روز کوتاه و کوتاهتر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مشتری ها در 90 ثانیه ابتدای مشاهده یک برند در رابطه با آن تصمیم می‌گیرند و بین 62%-90% این قضاوت به رنگ آن بستگی دارد.

دانستن اهمیت رنگ در تصمیم گیری و روانشناسی به شما کمک می‌کند تا بدانید که چگونه و کجا این رنگ ها را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ به پیرامون آن بستگی دارد

نکته ای که در رابطه با علم رنگ اهمیت دارد این است که نمی‌توان آن را ایستا در نظر گرفت. به همان میزان که ما دوست داریم که به شما بگوییم یک علم ثابت پشت این ها هست، اما دقیقا نیست. اینکه رنگ ها چه تاثیری روی افراد مشخص می‌گذارد، بسته به تجربه شخصی آن افراد نیز هست.

تنها به رنگ برای منتقل کردن مفهوم برند خود اتکا نکنید، آنها به تنهایی این قدرت را ندارند. اگرچه رنگ ها قرار نیست که یک چیز ثابت را به همه مردم منتقل کنند، اما تعبیرهای مشترکی وجود دارد که هر رنگ برای عموم مخاطبان خود به همراه دارد و این مفهموم باید با کلیت برند شما هماهنگ باشد.

انتخاب روانشناسی رنگ

رنگ ها و ادراک مشترک آنها

همانطور که گفتیم هیچ رنگی قرار نیست یک معنی را بدهد و برای همه افراد یک حس را ایجاد کند. اما هر خانواده رنگی دارای یک سری مفاهیم همراهی و روانشناسی هستند که برای اکثریت بینندگان یک حس را القا می‌کنند.

سیاه: رمز و راز، قدرت، پیچیدگی

سیاه رنگی است که با جدی بودن و رازآلود بودن عجین شده است. در بهترین حالت، این رنگ همراه خود معانی پیچیدگی و کنترل را به همراه دارد، اما در بخش تیره تر این رنگ می‌تواند احساسات افسردگی و حتی مرگ را به یاد بیاورد.

بخاطر حس پیچیده ای که القا می‌کند، رنگ سیاه معمولا در صنعت مد توسط گروه های خاص استفاده می‌شود. همجنین در مواردی که نیاز به کنتراست بالایی است جواب می‌دهد.

آبی: ثبات، هارمونی، اعتماد

آبی یک رنگ بسیار محبوب مورد انتخاب برندها هست، این رنگ یک حس ثبات و اعتماد را از خود ساطع می‌کند و برندها به این مشخصه برای نشان دادن هویت قابل اطمینان تکیه می‌کنند.

به خاطر اینکه بسیاری از برندها از رنگ آبی به عنوان یک انتخاب بدون ریسک و آسان استفاده می‌کنند، گاهی اوقات این رنگ می‌تواند حوصله سربر و سرد به نظر بیاید. اما هنگامی که با ویژگی دوستانه برند همراه می‌شود، این رنگ می‌تواند یک بالانس بین جذاب بودن و ثبات ایجاد کند.

قهوه ای: خاکی، راحت، مطمئن

قهوه ای یک رنگ بسیار طبیعی است – چوب، زمین، سنگ، … – و یک حس پیوستگی با طبیعت را القا می‌کند. سبز نیز این حس را دارد، اما پیوند محکم تری به زندگی دارد. قهوه ای کمی بیشتر متواضع است، واقعا و مجازا، همانند آنچه در طبیعت، در کنده درخت، در ریشه ها مشاهده می‌شود. این پیوستگی به آن، احساس تعادل، راحتی و پشتیبانی می‌دهد.

سبز: رشد، سلامتی، رشک

همانطور که جلوتر اشاره کردیم، سبز معمولا با طبیعت، سلامتی و رشد همراه است. در طبیعت، رنگ سبز عموما در فصلهای شکوفه و برداشت دیده می‌شود و آن را قویا با زندگی، صلح و سرزندگی گره می‌زند. اگر برند یا محصول شما به هر صورت با طبیعت مرتبط است، بهتر است که رنگ سبز را وارد برند خود کنید.

نارنجی: خلاقیت، ماجراجویی، اشتیاق

نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد می‌باشد و هیجان و انرژی را در کنار گرمی و امن بودن به همراه دارد. مطالعات نشان می‌دهد که رنگ نارنجی می‌تواند حس جنب و جوش را افزایش دهد و فعالیت مغز را برانگیزاند. احتمالا این تصادفی نیست که بیشتر کتابهایی که مربوط به حوزه مارکتینگ هستند رنگ نارنجی در جلد آنها قوطه ور شده است.

بنفش: اصالت، خیال پردازی، آگاهی

بنفش یک رنگ بسیار سلطنتی است، اما ریشه هایی در خیال پردازی و معناگرایی نیز دارد. ترکیب رنگ قرمز و آبی، مشخصات برابری از هر دو را دارا می‌باشد؛ نیرو و انرژی قرمز و ثبات و اطمینان آبی. معمولا این رنگ را در لوگو و لباس های تیم های ورزشی که می خواهند حس سلطنتی را منتقل کنند، مشاهده می‌شود. از دید روانشناسی دیده می‌شود که تیم های دارای تم سلطنتی (مانند رئال مادرید) از رنگ بنفش استفاده می‌کنند.

قرمز: هیجان، اشتیاق، خطر

قرمز یک رنگ بسیار قوی است که عموما برای جلب توجه استفاده می‌شود. این رنگ قویا همراه با احساس و هیجان و انرژی همراه می‌باشد. به طور خلاصه می‌توان گفت قرمز رنگی است که جلوه گری می‌کند. رنگ قرمز می‌تواند در چیزهایی مثل دکمه ها، فراخوان ها و در مجموع هر چیزی که احتیاج به توجه دارد، مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به محیطی که قرمز در آن قرار گرفته است، می‌تواند نشانگر خشم و عصبانیت نیز باشد، از این رو در استفاده از آن دقت کنید.

زرد: خوشحالی، مثبت نگری، خوشبینی

زرد، رنگی که هویت خود را از خورشید می گیرد، خلاصه ای از شادی، مثبت نگری و گرما است. بخاطر اینکه این رنگ پیوستگی عمیقی با چیزی که ملموس است دارد، روانشناسی زرد نیز بسیار قابل لمس می‌باشد.

در صورتی که در جای مناسبی قرار گیرد، رنگ زرد می‌تواند شادی، خوشحالی و اطمینان را به همراه داشته باشد. اگرچه استفاده دوز بالای آن می‌تواند بیانگر انتقادگری، اعتماد بنفس بالا و اضطراب همراه آن باشد.

اولویت رنگ ها بر اساس جنسیت

هنگامی که به مبحث ترجیحات رنگ ها می‌رسیم، اولویت آقایان و خانم ها کاملا متفاوت است. در اینجا نموداری مشاهده می‌کنید که از سایت کیسمتریک ارجاع شده است.

نمودار رنگهای مورد علاقه افراد
ترجیحات جنسیت های به رنگ ها

در اینجا تشابهات زیادی در اولویت رنگ ها مشاهده می‌شود. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، اولویت رنگ آبی برای هر دو جنسیت، ترجیحات متفاوت برای رنگ بنفش و بی میلی هر دو گروه به رنگ قهوه ای و نارنجی می‌باشد.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که رنگ های میانه، سایه ها و روشن ها تفاوت زیادی در اولویت رنگ ها ایجاد می‌کند. خانم ها تمایل بیشتری به رنگ ها روشن تر دارند در حالی که مردان به رنگ های قوی تر علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

در رابطه با رنگ برندها، دقیق تر باشید

هنگامی که در رابطه با رنگ برند یا محصول خود فکر می‌کنید، از اینکه دقیق و توصیفی باشید، نترسید. از این رو که نام رنگها می‌تواند روی دیدگاه مردم نسبت به آن برند تاثیر بگذارد. اگر می‌خواهید مردم در راستای مورد نظر شما فکر کنند، از کلمات خاص استفاده کنید.

زرد=خورشید

آبی= آبی اقیانوسی

نارنجی = مرکبات

حتی این تغییر نامها هم تا حدودی محافظه کارانه است.

رنگ پالت خود را پیدا کنید

خب، تا اینجا اطلاعات خوبی در رابطه با رنگها و روانشناسی همراه با آن کسب کردیم اما ممکن است که شما هنوز رنگ مورد نظر خود را از پالت انتخاب نکرده باشید، اما باید به طبیت رنگها نیز توجه کنید. امیدوارانه می‌توان گفت، شما باید قادر باشید که این اطلاعات را بگیرید و با توجه به آن رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. اگرچه جواب 100% درستی وجود ندارد، اما تصمیم های آگاهانه منجر به نتایج بهتری می‌شود و ما امیدواریم که این اطلاعات به شما برای تصمیمتان کمک کند.

اگر به مباحث روانشناسی و رنگ ها علاقه دارید، توصیه ما این است که سری به مقاله ایده گرفتن از هنرهای خیابانی برای طراحی بزنید.

Leave a Comment