بهترین جنس تیشرت برای چاپ روی آن کدام است؟ کتان، پلی استر یا ترکیب این دو

بهترین جنس تیشرت برای چاپ روی آن کدام است؟ کتان، پلی استر یا ترکیب این دو

شاید تیشرت را بتوان محبوب ترین نوع پوشیدنی دانست. هر کسی در جستجوی بهترین نوع و جنس مخصوصا برای چاپ روی تیشرت است. مشکلی که وجود دارد این است که هزاران نوع تیشرت وجود دارد و انتخاب از بین همه آنها بسیار دشوار است. بین دهها برند، صدها استایل و جنس پارچه؛ و این انتخاب روز به روز سخت تر می‌شود.

در این مقاله که با قلم آندرا روتزان از آلفا بوردر انتخاب شده است، ما به بررسی جنس های مختلف پارچه می‌پردازیم . به نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها اشاره می‌کنیم. در انتها نیز به این موضوع اشاره می‌کنیم که کدام جنس در بین اینها از همه بهتر است؟ اما در ابتدا به موضوعات اصلی می‌پردازیم.

3 جنس اصلی تیشرت

خب آیا فقط سه تا جنس وجود دارد؟ واقعیت این است که انسانها تقریبا از همه نوع جنسی، تیشرت درست کرده اند، از چرم سوسمار تا موی انسان. اما احتمالا شما هم مثل ما به دنبال این جنس ها توی بازار نیستید. خب در اینجا ما 3 تا جنس پرکاربرد توی بازار که برای چاپ روی آن استفاده می شود را به شما معرفی می‌کنیم. در ابتدا یک معرفی کلی از هر کدام می‌کنیم و در ادامه به نکات مثبت و منفی هر کدام، پیشنهادها و غیر می‌پردازیم.

100% نخ پنبه

تا به الان محبوبترین و پر استفاده ترین جنس تیشرت است. این جنس کاملا طبیعی و نرم است و از دانه های گیاه پنبه گرفته شده است. رشته های این پارچه معمولا به صورت نخ ریسیده می‌شود و سپس به یک پارچه نرم و قابل تنفس تبدیل می‌شود. احتمالا بیشترین نوع تیشرت های شما از نخ پنبه است. این جنس همچنین ضد حساسیت است که برای افراد حساس تنها جنس توصیه شده است. پنبه به عنوان یک پارچه به دوران ما قبل تاریخ بر می‌گردد. در پوشیتو تیشرت پریمیم و تیشرت زنانه از جنس 100% نخ پنبه سوپر تهیه شده اند.

100% پلی استر

پلی استر یک پارچه بادوام، مقاوم با الیاف مصنوعی است. جذب رطوبت پایین به آن اجازه می‌دهد که پارچه سریع خنک شود. این نوع پارچه، به قدری از آب می‌ترسد که به آن اب گریز می‌گویند!! این جنس همیشه شکلش را حفظ می‌کند از این رو کشیده شدن یا آب رفتن در آن تقریبا وجود ندارد، مگر اینکه آن را در شرایط شدید بشوریم یا خشک کنیم. این جنس مورد علاقه ورزشکاران و طبیعت گردانی می‌باشد که خود را در شرایط سخت قرار می‌دهند. اگر به باشگاه محله تان مراجعه کنید می‌بینید که تقریبا تمام لباس ها پلی استر هستند. زیرا بوی بد بدن با تبخیر شدن عرق از بین می‌رود. به علاوه نسبت به سایر جنسهای پارچه لکه به خود نمی‌گیرد. از این رو این پارچه بین ورزشکاران انقدر محبوب است.

“پارچه پلی استر همیشه فرمش را حفظ می‌کند، از این رو تقریبا نه کش می‌آید و نه آب می‌رود”

در حال حاضر تیشرتهایی که در پوشیتو ارائه می شوند، جنس 100% پلی استر وجود ندارد.

ترکیب پنبه و پلی استر

همان طور که از نام آن بر می‌آید، ترکیبی از پنبه و پلی استر با نسبتهای مختلف است. ترکیب این دو در حال حاضر سهم به سزایی در بازار تیشرت ها دارد. در بازار 3 نوع ترکیب پارچه داریم:

50/50: همانطور که مشخص است از ترکیب 50 درصد پنبه و 50 درصد پلی استر درست شده است.

CVC: ترکیب عمده این نوع پارچه پنبه است.

Tri-blend: ترکیب پنبه، پلی استر و ریون

تیشرت بیسیک که در پوشیتو ارائه می شود، از ترکیب 40% نخ پنبه و 60% پلی استر تشکیل شده است.

بهترین جنس تیشرت برای شما کدام است؟

مانند بیشتر سوالها در حوزه پوشاک، جواب این است که بستگی دارد. بستگی به شرایطی که این تیشرت استفاده می شود:

  1. کیفیتی که شما به دنبال آن هستید: نرمی، قابلیت تنفس، ساختار، رطوبت گیری، …
  2. نوع چاپی که می‌خواهید روی تیشرت انجام دهید.
  3. پولی که می‌خواهید بابت آن هزینه کنید.
  4. هدف شما از خرید آن تیشرت: یک دور همی خانوادگی، لباس کار، ایونت های ورزشی، لباس باشگاهی،…
  5. شخصی که می‌خواهد آن لباس را به تن کند، سن او، استایل و سلایقش

در اینجا نقاط مثبت و منفی هر کدام را جداگانه بیان می‌کنیم.

مقایسه جنس ها
در اینجا مقایسه مختصری بین جنس پارچه ها انجام داده ایم

بهترین انتخاب برای شما کدام است؟

100% نخ پنیه را انتخاب کنید؛ اگر می‌خواهید که لباس شما نرم، راحت، قابل تنفس، دارای احساس نرمی روی پوست، غیر چسبنده و قابل تولید با هر روشی باشد. این را به یاد داشته باشید که این جنس مقداری آب می‌رود، لکه به خود می گیرد، چروک می‌شود و رطوبت را به جای اینکه تبخیر شود به خود جذب می‌کند. تیشرتهای نخ پنبه تقریبا بین همه محبوب می‌باشد و طرفداران بسیاری دارد.

100% پلی استر را انتخاب کنید اگر می‌خواهید لباس شما سبک، با دوام، مقاوم در برابر چروک، آب رفتن و کش آمدن باشد. همچنین این جنس پارچه به رطوبت اجازه می‌دهد که سریع تبخیر شود. این را به یاد داشته باشید که پلی استر کمتر قابل تنفس است، چسبنده است، ممکن است برای پوست حساسیت ایجاد کند و روش های چاپ روی آن محدود است. معمولترین روش چاپ روی این تیشرت، چاپ سابلیمیشن می باشد. بسته به برند لباس می‌تواند نسبت به سایر جنس ها گران تر باشد.

ترکیب این دو را انتخاب کنید اگر می‌خواهید که مزایای هر دو جنس را تا حدودی داشته باشید. در ابتدا ترکیب 50/50 مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در ادامه برای نرمی بیشتر جنس رایون هم با آن اضافه شد. همچنین CVC را داریم که خواص پارچه پنبه را بیشتر دارد. این نوع جنس از لحاظ قیمت اقتصادی تر است.

نرم ترین تیشرت کدام است؟

تیشرت های Tri-blend در بین تیشرت های دیگر از همه نرم تر هستند. ترکیب پلی استر، پنبه و رایون یک ترکیب فوق العاده نرم را ایجاد می‌کنند که شما را ترغیب می‌کنند که هر روز این لباس را بپوشید. ترکیب تنفس پذیری و استحکام، آن را در همه زمینه ها سرتر می‌کند. باور کنید یا نه، این پارچه در بازار کمتر از 15 سال است که موجود است. در این زمان کوتاه، تبدیل به یکی از محبوب ترین و بهترین جنس های تیشرت تبدیل شده است.

تیشرت تری بلند

البته باید توجه کرد که این جنس پارچه هم دارای معایبی هست:

فیت این گونه تیشرت ها از سایر جنس ها کوچکتر است و اصطلاحا “فشن فیت” هست. به این معنی که فیت آنها جذب تر است. برای مثال اگه برای عمو جوادتون می‌خواهید یک تیشرت لارژ سفارش دهید بهتر است که سفارش خود را ایکس لارژ انتخاب کنید.

آنها بسیار سبک هستند از این رو نمی‌توان از جوهر زیادی روی آنها استفاده کرد، در غیر این صورت اصطلاحا سنگین می‌شوند. از این رو از روش چاپ DTG باید برای چاپ روی این تیشرت استفاده کرد.

این هم از این. حالا شما اطلاعاتتون در رابطه با تیشرت ها نسبت به 10 دقیقه قبل خیلی بیشتر شده است. شما می‌تونید به مقاله ای که راجع به اصطلاحات رایج در صنعت پوشاک اشاره کرده ایم مراجعه کنید تا اطلاعاتتون را در رابطه با اصطلاحاتی که در این مقاله استفاده کردیم، بیشتر کنید. اگر هم سوالی در رابطه با نتخاب بهترین جنس تیشرت داشتید توی کامنت ها از ما بپرسید.

1 thought on “بهترین جنس تیشرت برای چاپ روی آن کدام است؟ کتان، پلی استر یا ترکیب این دو

Leave a Comment