DTG یا چاپ مستقیم روی پارچه چیست؟

DTG یا چاپ مستقیم روی پارچه چیست؟

هنگامی که انیمیشن های مربوط به پیش بینی آینده مانند خانواده جتسون در سال 1962 شروع به پخش شد، خیلی ها این تصور را می‌کردند که جهان در آینده جایی است که همه چیز را می‌توان به فشار یک دکمه انجام داد. اگرچه خیلی از این تصورات دور از دسترس و غیر قابل باور می‌آمد، اما بعضی از این پیش بینی ها درست از آب درآمد.

خیلی چیزهایی که در آن انیمیشن مطرح شد مانند تلویزیون های با صفحه تخت، تماس های تصویری گروهی و ساعت های هوشمند، امروزه موارد بسیار عادی هستند. شاید لباسهای ما به یک موتور جت وصل نباشند و نتوانیم پرواز کنیم، اما این احتمال وجود دارد که این پیش بینی هم به وقوع بپیوندد.

در دهه 60 که هنوز تکنولوژی به دنبال راهی برای باز کردن آسان درب قوطی ها بود اگر به کسی می‌گفتید که شما با استفاده از یک دستگاه می‌توانید طرح خود را روی لباس ها چاپ کنید، او احتمالا به شما می‌خندید. بله ما داریم درباره چاپ مستقیم روی پارچه صحبت می‌کنیم.

جدا از تمام تکنیک های چاپ روی تیشرت، چاپ مستقیم روی لباس (DTG) که نام کمتر مصطلح آن چاپ دیجیتال می باشد، جدیدترین و مدرن ترین راه برای چاپ روی لباس می‌باشد. اساس این مدل چاپ، مانند چاپگرها در محل کار شما می‌باشد. با این تفاوت به جای اینکه جوهر روی کاغذ چاپ شود، روی پارچه چاپ می‌شود.

این شاید به انداره پیش بینی های کارتن جتسون ها عجیب و غریب نباشد، اما DTG در صنعت چاپ روی پوشاک یک انقلاب بود. در این مقاله ما به بررسی چاپ مستقیم به طور کامل می‌پردازیم.

چاپ مستقیم روی پارچه (DTG) چیست؟

چاپ مستقیم که گاهی به نام چاپ دیجیتال نیز شناخته می‌شود، احتمالا پسرعموی پرینترهای محل کار شما هستند که تقریبا به همان روش کار می‌کنند.

فرایند تقریبا واضح است. جوهر به طور مستقیم روی پارچه چاپ می‌شود. تنها تفاوت آن با پرینترهای معمولی این است که به جای کاغذ از پارچه استفاده می‌شود.

ویژگیهای چاپ DTG

به لطف اینکه مدرنترین روش در بین تمامی روشهای چاپ می‌باشد، چاپ مستقیم قابلیت هایی دارد که سایر روش ها ندارند.

طرح را مستقیم روی پارچه چاپ میکند

بر خلاف تمامی روش ها که جوهر یا وینیل را بر روی پارچه اعمال می‌کند، چاپ مستقیم دانه های رنگی را درون تار و پود پارچه اعمال می‌کند. به همین دلیل، حسی که بعد از چاپ با لمس کردن پارچه به شما دست می‌دهد، بسیار نرم و لطیف است.

بخاطر پتانسیل ترکیب رنگ آن، چاپ دیجیتال معمولا برای پرینت طرحهای گرافیکی که برای سایر روش های چاپ بسیار پیچیده می‌باشد، استفاده می‌شود. این چاپگرها می‌توانند گرادیان رنگها روی پارچه و طرحهای با جزئیات زیاد که برای روش های دیگر چاپ تقریبا غیرممکن می‌باشد، ایجاد کنند.

تنظیم اولیه ساده

برخلاف چاپ سیلک، چاپ DTG تنظیمات اولیه بسیار ساده ای دارد. علت آن، این است که تقریبا چیزی برای از قبل آماده کردن ندارد.

نبود محدودیت در رنگها

شما می‌توانید هر طرحی را که در ذهنتان دارید با این روش روی پارچه پیاده کنید. به لطفا امکان تولید طیف رنگی بی نهایت، هیچ محدودیتی در تعداد تون های رنگی که در یک طرح انتخاب می‌کنید وجود ندارد.

چاپ طرحهای پیچیده

بخاطر قابلیت آن در چاپ جزئیات طرحهای پیچیده، چاپ مستقیم امکان تولید تیشرتهای با بالاترین کیفیت را دارد. لازم به ذکر است که هر چه تنظیمات کیفیت بالاتر باشد، زمان بیشتری لازم است تا چاپ انجام شود. این تنظیمات پرینتر است که مشخص می‌کند مقرون به صرفه ترین حالت بین کیفیت و سرعت کدام است.

گران است

یکی از مشکلاتی که چاپ مستقیم روی پارچه دارد این است که بسیار گران است. یک دستگاه ساده چاپ می‌تواند هزینه ای بین 300 میلیون تا چند میلیارد داشته باشد. لازم است که بدانیم این تکنولوژی حدود 10-15 سال است که به وجود آماده است و خب به زمان بیشتری نیاز دارد تا راههای ارزانتری پیدا کند. هر چه بیشتر پیشرفت کند احتمال اینکه در دسترس تر باشد، بیشتر خواهد بود، درست مثل پرینترهای کاغذ. امروزه پرینترهای کاغذ حتی در خیلی از خانه ها نیز استفاده می شود.

مناسب برای چاپ طرح دلخواه

چاپ DTG هزینه اولیه بسیار پایینی دارد. از این رو است که ما برای چاپ طرح دلخواه از این روش استفاده می‌کنیم.

به مرور زمان رنگها کمتر می‌شوند

با گذشت زمان و پوشیدن و شست و شوی لباس ها، رنگهای روی لباس متمایل به کمرنگ تر شدن هستند. به همین خاطر برای تولید تیشرت های وینتیج و کلاسیک بسیار مناسب هستند.

برای تولید تعداد بالا مناسب نمی‌باشد

اگرچه این روش بسیار ساده و مناسب است اما برای طراحانی که دنبال تولید تیشرت تیراژ بالا می‌گردند مناسب نمی‌باشد. در این روش که چاپ روی هر تیشرت چند دقیقه طول می‌کشد. حال اگر تعداد تیشرت ها بالا باشد، تبدیل به یک فرایند طولانی و خسته کننده شود. در نهایت هم در مقایسه با روشهای دیگر چندان به صرفه نیست.

برای پارچه های نخ پنبه مناسب است

از این رو که DTG یا جوهرهای بر پایه آب سر و کار دارد، با پارچه های پلی استر یا هر متریالی که آب گریز باشد سازگاری ندارد. برای گرفتن بهترین نتیجه، همیشه توصیه می‌شود که از تیشرتهای 100% نخ پنبه استفاده کنید. البته اگر درصدی الیاف مصنوعی هم باشد قابل قبول است. اما بهترین حالت این است که کاملا کتان باشد. هرچه درصد نخ پنبه بیشتر باشد، رنگی که روی پارچه چاپ می‌شود سرزنده تر و بهتر است. در اینجا می‌توانید به مقایسه 3 نوع پارچه کتان، پلی استر و ترکیب این دو بپردازید.

چاپ DTG روی تیشرت نخ پنبه
بهترین جنسی که می تواند روی آن چاپ مستقیم DTG انجام داد، پارچه 100% نخ پنبه است.

خلاصه ای از تاریخچه چاپ DTG

ما در مقاله ای جداگانه تاریخچه چاپ طرح دلخواه را بررسی کرده ایم، که در قسمتی از آن به تاریخچه چاپ دیجیتال نیز اشاره کرده ایم. اما در اینجا تاریخچه چاپ طرح دلخواه را با تمرکز روی چاپ مستقیم برای شما بازگو می‌کنیم.

تاریخچه چاپ مستقیم با پرینترهای پاششی شروع می‌شود که ما را به دهه 50 باز می‌گرداند. در آن زمان متخصصان شروع به کار روی این تکنولوژی کردند. تا اینکه در دهه 80 میلادی بود که اولین چاپگرها برای عرضه عمومی ‌آماده شد.

دلیل اینکه انقدر طول کشید تا این چاپگرها روانه بازار شود این بود که متخصصان نمی‌توانستند راهی پیدا کنند که هد پرینترها با جوهر خشک مسدود نشود. در نهایت آنها موفق شدند که این مشکل را حل کنند و پرینترها را روانه بازار کنند.

این خیلی بعد از این نبود که بعضی ها پی بردند که این ممکن است که جوهر را روی جنسی غیر کاغذ چاپ کرد. تولید کنندگان پارچه و تیشرت به خصوص، بسیار علاقه مند بودند که راهی برای بهبود محصولات چاپی خود پیدا کنند. در آن زمان چاپ سیلک اتومات شده بود ولی همچنان محدودیت های زیادی داشت.

چیزی که به عنوان اولین پرینتر DTG شناخته می‌شود به دهه 90 بر می‌گردد که نام آن Revolution یا انقلاب بود. این نمونه اولیه به وسیله فردی به نام متیو روم (Matthew Rhome) ساخته شد. او بعدا حق اختراع خود را در سال 2000 ثبت کرد. این کار او را به پدر چاپ مستقیم روی پارچه تبدیل کرد.

روم هم اکنون برای شرکت اپسون امریکا کار می‌کند و مسئول گسترش کسب و کار مربوط به DTG است. خیلی ها پرینترهای DTG شرکت اپسون را بهترین در دنیا می‌دانند.

تا سال 2004 رقابت زیادی در این بازار نبود. در حین برگزاری نمایشگاه لباس های ورزشی در شیکاگو، شرکت میماکی دستگاهی را معرفی کرد که GP-604 نامیده می‌شد. در همان سال دو شرکت آمریکایی دیگر به نام US Screen و Kornit مدل های خود را معرفی کردند.

این تولیدات جدید، کیفیت خوبی داشتند اما یک مشکلی وجود داشت. هنگامی ‌که دستگاه ها رنگ سفید را پرینت می‌کردند، عالی بود اما هنگام چاپ رنگ مشکی کیفیت چاپ افت می کرد. این به این خاطر بود که جوهر سفید هنوز اختراع نشده بود.

با فهمیدن این مشکل، شرکت US Screen با تولید کننده جوهر خود برای تولید جوهر سفید به برای دستگاه Jet Pro خود به گفتگو پرداخت. در نوامبر 2005 ماده جدیدی اختراع شد و شرکت یک قرارداد یک ساله انحصاری برای استفاده از جوهر سفید بست. این اختراع روشی که در آن زمان تیشرت ها چاپ می‌شدند را عوض کرد.

اگرچه این اختراع تحول آفرین بود، اما Jet Pro نشان داد که خیلی روش اقتصادی برای تولید نیست. از این رو تولید این مدل در سال 2008 متوقف شد و در سال 2009 شرکت US Screen ورشکست شد.

زیر نظرو متیو روم، شرکت اپسون از پرینتر مدل F2000 خود در سال 2014 پرده برداشت و بار دیگر دنیای چاپ را متحول کرد. با توجه به خصوصیات تحول آفرین خود در مدت کوتاهی به پر فروشترین پرینتر DTG در دنیا تبدیل شد.

چاپ DTG و سابلیمیشن، تفاوت این دو چیست؟

دو روش محبوب برای چاپ روی تیشرت وجود دارد که گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود. برای اینکه بدانیم تشابهات این دو روش کدام هستند، باید اول در رابطه با چاپ سابلیمیشن صحبت کنیم. لازم به دکر است که در مقاله ای جداگانه به توضیح کامل چاپ سابلیمیشن و نحوه فرایند آن پرداخته ایم.

چاپ سابلیمیشن

این پروسه بوسیله چاپگری انجام می‌شود که از گرما برای انتقال جوهر روی متریال مختلف استفاده می‌کند. این پروسه سابلیمیشن (به زبان انگلیسی یعنی تصعید) نامیده می‌شود زیرا در ابتدا تصور می‌شد که جوهر از حالت گاز یکسره به حالت جامد تبدیل می‌شود بدون اینکه فاز مایع داشته باشد. اما بعدا مشخص شد که این ادعا درست نیست.

این فرایند بسیار ساده است. چاپگر طرح را روی یک کاغذ ترانسفر (کاغذ سابلیمیشن) چاپ می‌کند. این کاغذ بعدا روی سطحی که قرار است روی آن چاپ شود قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از گرما، طرح از روی کاغذ به روی محصول منتقل می شود. در ابتدا به نظر می‌رسد که شاید رنگ ها تا حدودی غیر واقعی باشد، اما هنگامی که با گرما این طرح روی محصول منتقل می‌شود، کیفیت رنگها بهتر می‌شود.

این روش چاپ معمولا هنگامی استفاده می‌شود که عکس های شفاف مورد نیاز است. همچنین با استفاده از این روش نه تنها روی لباس بلکه روی محصولاتی مانند ماگ، پد موس، استیکر، پیکسل و … نیز می‌توان چاپ انجام داد. هنگامی که به بحث لباس می‌رسد، این روش قابلیت چاپ روی سرتاسر لباس را دارد.

مقایسه DTG و سابلیمیشن

حالا که با چاپ سابلیمیشن و نحوه کارکرد آن آشنا شدیم، بیایید نگاهی با تشابهات و تفاوتهای این دو روش مهم در صنعت چاپ بپردازیم.

تشابهات

همانطور که قبلا ذکر کردیم، این دو روش چاپ گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما همانطور که خواهید دید، مواردی که این دو با هم مشترک هستند کمتر از تفاوتهای آنهاست.

  • انتخاب نامحدود رنگها: موقعی که بحث در مورد چاپ گستره رنگ دلخواه روی لباس می‌شود، این دو روش محدودیتی ندارند.
  • قابلیت چاپ جزئیات: هر دو روش این توانایی را دارند که جزئیات طرحها را چاپ کنند.
  • مناسب برای سفارشات کم: چاپ سابلیمیشن و DTG تقریبا هزینه آماده سازی خاصی برای چاپ بر روی تیشرت را ندارند. بر خلاف چاپ سیلک، هزینه چاپ در سفارش تعداد بالا از یک طرح، با سفارش تکی هزینه متفاوتی ندارد. اساسا پروسه چاپ زمان مشخصی می‌برد و با افزایش تعداد این زمان تغییری نمی‌کند.
  • انواع جوهر: هر دو این روش ها از جوهرهای بر پایه آب استفاده می‌کنند. اگرچه جوهرهای هر کدام با دیگری متفاوت است.

تفاوتها

  • محل قرارگیری طرح: در چاپ مستقیم روی تیشرت، محل های محدودی برای چاپ کردن وجود دارد. در چاپ سابلیمیشن شما تقریبا می‌توانید در هرجای لباس چاپ انجام دهید.
  • چاپ: درحالی که شما می‌توانید در هردو روش عکسهای با جزئیات بالا چاپ کنید، فرایند چاپ کاملا متفاوت است. چاپ مستقیم به طور مستقیم روی پارچه چاپ می‌کند درحالی که در چاپ سابلیمیشن روی کاغذ مخصوص چاپ می‌شود که بعدا با استفاده از حرارت به روی پارچه منتقل می‌شود.
  • انواع پارچه: DTG روی پارچه های نخ پنبه بهترین حالت را چاپ می‌کند چون مایع را کاملا جذب خود می‌کند. همانطور که گفته شد پارچه 100% کتان با بافت ریز، همیشه بهترین انتخاب است. در حالی که چاپ سابلیمیشن باید روی مواد پلی استر چاپ شود تا دانه های رنگی جذب متریال شود.
  • رفتار جوهر: سابلیمیشن از گرما استفاده می‌کند تا دانه های رنگی جوهر را به گاز تبدیل کند که باعث میشود به خورد پارچه برود و در پارچه به جامد تبدیل شود. در حالتی که در چاپ DTG جوهر پارچه به طور مستقیم به پارچه نفوذ می‌کند.
  • تعداد رنگها: در هر دو روش شما می‌توانید که طرحهای رنگی چاپ کنید اما چاپ مستقیم تنها با روش چهار رنگ (CMYK) کار می‌کند. پرینترهای سابلیمیشن این امکان را می‌دهد که از هشت مود رنگی مختلف استفاده کند.
  • چاپ روی پارچه های رنگی: برای اینکه پروسه به درستی انجام شود، چاپ سابلیمیشن تنها می‌تواند روی پارچه های سفید اعمال شود. به این دلیل ساده که در این تکنیک هیچ جوهر سفیدی وجود ندارد. اما در چاپ DTG با زیرکاری مناسب (یک لایه جوهر سفید)، جوهر می‌تواند روی هر رنگ پارچه ای اعمال شود.
  • تنوع: DTG انحصارا برای این طراحی شده که روی پارچه ها و لباس ها چاپ کند. در حالی که در سابلیمیشن از این رو که چاپ اول روی یک کاغذ ترانسفر انجام می‌گیرد، می‌تواند تقریبا روی هر چیزی چاپ صورت بگیرد.

خب کدام یک بهتر است؟

هیچ روش چاپی وجود ندارد که نسبت به روش دیگر بهتر باشد. در نهایت آن چیزی که یک روش را “روش ایده آل” می‌کند، هدف نهایی است که شما به آن محصول می‌دهید. بسته به اینکه می‌خواهید چه جنس تیشرتی بپوشید، رنگ لباس چگونه باشد، محل قرارگیری طرح کجا باشد و فاکتورهای دیگری که در بالا اشاره کردیم، شما باید یکی از این دو روش را انتخاب کنید.

برای اینکه اطلاعات شما کاملتر باشد، ما در دو مقاله جداگانه به مقایسه چاپ DTG و چاپ سیلک و در مقاله ای دیگر به مقایسه چاپ DTG و چاپ DTF پرداخته ایم.

آماده کردن طرح نهایی برای چاپ DTG

برخلاف چاپ برش وینیل و چاپ سیلک که عکس ها باید به لایه های مختلف تقسیم بندی شوند، در چاپ مستقیم، طرح نهایی به عنوان یک مجموع کل بر روی پارچه چاپ می‌شود. این خبر خوبی است برای افرادی که دوست دارند به جای ایلوستریتور با فوتوشاپ کار کنند. چاپگرهای DTG فایل را هم به صورت پیکسل و هم به صورت وکتور قبول می‌کنند. در حالت ایده آل یک طرح نهایی برای DTG باید در فرمتی ذخیره شود که کیفیت عکس را حفظ می‌کند مانند TIFF یا PDF.

طرح نهایی باید حداقل 150 dpi باشد

ما قبلا این را در مقالات دیگر گفته بودیم. اما باید این را به خاطر داشته باشیم زیرا در صورتی که فایل نهایی دارای رزولوشن مناسبی نباشد، شما کیفیت چاپ مناسبی نخواهید داشت.

اگر شما درباره رزولوشن محصول خود مطمئن نیستید، این مراحل را دنبال کنید:

  1. عکس خود را در فوتوشاپ باز کنید
  2. در منوی image، گزینه image size را انتخاب کنید.
image size
نحوه متوجه شدن رزولوشن عکس ما در فوتوشاپ

پنجره باز شده به شما اطلاعاتی درباره اندازه پیکسل ها و مشخصات فایل می‌دهد. اما چیزی که ما دنبالش هستیم، قسمتی است که resolution را مشخص می‌کند. همانطور که در عکس هم مشخص است، مقدار رزولوشن در پایین پنجره مشاهده می‌شود. این را درنظر داشته باشید که عکسهای 72 dpi برای وب مناسب می‌باشد اما برای چاپ روی لباس کیفیت مناسبی نمی‌دهد.

تنظیمات اندازه عکس
در اینجا تنظیمات مربوط به اندازه عکس را ملاحظه می فرمایید

رزولوشن تصویر را تنظیم کنید

سناریوهای مشخصی وجود دارد که شما در آن می‌تواند رزولوشن عکس را مشخص کنید.

اول از همه، مهم است که بدانید که رزولوشن همیشه با سایز عکس منتناسب است. به این معنی که اگر شما تعداد پیکسل ها در تصویر را تغییر دهید، سایز نهایی نیز تغییر می‌کند. برای اینکه کیفیت تصویر حفظ شود، با افزایش پیکسلها، عکس نهایی کوچکتر می‌شود.

document size

در مثال بالا، هنگامی که ما اندازه تصویر را از 72 یه 300 پیکسل تغییر می‌دهیم، تصویر از عرض 50 سانتیمتر به 12 سانتیمتر تغییر می‌کند.

اگر رزولوشن عکس بدون ایجاد خدشه مهم به فایل اصلی نتواند بهبود یابد؛ یا باعث شود که تصویر نهایی سایز کوچکی داشته باشد، بهتر است که از آن تصویر صرف نظر کرد.

فایل همیشه باید با فرمت CMYK ذخیره شود و نه RGB

CMYK و RGB در حقیقت زبان تصاویر است که با آنها مقصد نهایی خود را مشخص می‌کنند. این مقصد نهایی بیان می‌کند که اطلاعات رنگ ها در تصاویر چگونه باید مدیریت شود. ما در یک مقاله کامل به نام مقایسه CMYK با RGB به مقایسه این دو فرمت رنگی پرداخته ایم، اینجا به بررسی این دو فرمت از زاویه دیگری می‌پردازیم:

 CMYK

این یک مدل رنگی کاهشی برای چاپ می‌باشد. حروف ابتدای آن مخفف رنگهای فیروزه ای، بنفش، زرد و مشکی می‌باشد. که رنگهایی است که برای فرایند چاپ از آن استفاده می‌شود. این فرایند کاهشی نامیده می‌شود زیرا روشنایی را از رنگ سفید کم می‌کند.

رنگهای CMYK در چاپ DTG

RGB

این یک مدل رنگی افزایش است که عموما در صفحه های نمایش استفاده می‌شود. حروف ابتدای آن مخفف قرمز، سبز و آبی می‌باشد. ترکیب این سه رنگ، تمام رنگهایی که شما در صفحه می‌بینید را ایجاد می‌کند. RGB منجر به تولید رنگهایی می‌شود که روشن تر و زنده تر از رنگهای CMYK می‌باشد.

رنگ های RGB در چاپ DTG

تبدیل RGB به CMYK

دلیل اینکه طرح نهایی برای چاپ DTG باید با فرمت CMYK ذخیره شود این است که این فرمت تقریبا در همه دستگاههای چاپ استفاده می‌شود.

اگر شما یک طرح با فرمت RGB را به دستگاه چاپگر بفرستید، متوجه می‌شوید که آنها همچنان کار خود را انجام می‌دهند. اینگونه نیست که با دریافت فایل RGB یکدفعه منفجر شوند! هر چاپگری می‌تواند از آنها استفاده کند، اما بیشتر اوقات منجر به چاپ رنگهای بی روح می‌شود.

خوشبختانه فوتوشاپ این امکان را می‌دهد که به راحتی فرمت یک فایل را از RGB به CMYK تغییر دهیم.

  • روی گزینه image در منوی بالا کلیک کنید.
  • به قسمت mode بروید.
  • روی CMYK colour کلیک کنید.
colour mode
انتخاب مود رنگی در نرم افزار فوتوشاپ

اگر طرح شما خیلی روشن باشد، این پروسه ممکن است که روشنایی را از آنها بگیرد.

مانیتور خود را کالیبره کنید

حتی اگر فایل به دقت مدیریت شده باشد و به CMYK تبدیل شده باشد؛ خیلی مواقع رنگها روی مانیتور شما مانند محصول چاپ شده نیست. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که رنگهایی که شما روی مانیتور خود می‌بینید، همانی است که چاپ می‌شود، شما باید مانیتور خود را کالیبره کنید.

کالیبره کردن مانیتور شما به شما این اطمینان را می‌دهد که رنگهایی که از محصول چاپی خارج می‌شود قرار است همانهایی باشد که روی صفحه نمایش خود می‌بینید،

مطمئن شوید که تصویر شما یک پس زمینه شفاف دارد

تصویر مورد نظر را در فوتوشاپ باز کنید. اگر پس زمینه عکس به صورت شطرنجی سفید و طوسی بود، در نتیجه پس زمینه شفاف است. در غیر این صورت پس زمینه رنگی است. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که بعضی از سایتها برای فریب دادن کاربران، از عکس با پس زمینه شطرنجی استفاده می‌کنند که با باز کردن آن در فوتوشاپ ممکن است گیج شوید. اما در صورتی که عکس را تکان دهید، مشخص می‌شود که پس زمینه شفاف است یا شطرنجی است.

transparent backgrount
نمونه ای از تصویر با پس زمینه شفاف

راحت ترین راه برای خلاص شدن از پس زمینه استفاده از ابزار Wand می‌باشد.

  • لایه Background را با دبل کلیک روی آن لایه به لایه 0 تبدیل کنید. (این کار اجازه می‌دهد که روی آن لایه تغییراتی ایجاد نمایید.)
  • ابزار Wand را با استفاده از انتخاب آن در نوار ابزار یا با استفاده از کلید میانبر W انتخاب کنید.
  • دکمه Delete را فشار دهید تا پس زمینه حذف شود.
  • اگر هنوز هم پس زمینه دارید، فرایند بالا را تکرار کنید تا تمامی پس زمینه حذف شود.
  • زمانهایی وجود دارد که تعداد کمی پیکسل روی لبه های طرح باقی می‌ماند. در این صورت شما باید با صبر و حوصله روی آن نواحی زوم کنید و با استفاده از Eraser پیکسل های اضافی را پاک کنید.
ابزار wand
با استفاده از ابزار wand میتوانید، بکگراند را حذف کنید

بیشرت اوقات بعد از استفاده از ابزار Wand، پیکسلهایی در دور و اطراف شکل باقی می‌ماند. گاهی اوقات پاگ کردن این پیکسلها بسیار خسته کننده و زمان بر می‌شود.

از اعمال افکت خودداری کنید

به همان اندازه که DTG می‌تواند جذاب باشد، این روش خیلی با شفافیت (transparency) در عکسها سازگار نیست. به خصوص هنگامی‌ که روی لباس های تیره چاپ می‌شود. بسته به نوع چاپگر، ممکن است که یک مثلا یک مستطیل بزرگ سفید چاپ کند که قرار بود شفاف باشد و چیزی در آن چاپ نشود.

دستگاه محل های شفاف را در موارد زیر نمی‌شناسد:

  • افکت سایه
  • لبه های محو
  • افکت درخشش (Glow)
  • جایی که شفافیت کم است

اینها تمامی افکت های محبوب هستند که می‌تواند در فوتوشاپ روی طراحی اعمال شود. به همین علت است که مردم ممکن است که علاقه مند شوند که آنها را اعمال کنند. اما به این علت که شما میتوانید آنها را اعمال کنید، به این معنی نیست که باید اعمال کنید، زیرا طرح نهایی شما را دچار مشکل می‌کند.

رسترایز کردن

مورد دیگری که ما درباره آن به مراتب صحبت کرده ایم اما بسیاری از افراد مفهموم آن را اشتباه میگیرند. دلیل اینکه لایه ها را رسترایز باید کنیم این است که هنگام چاپ طرح نهایی سورپرایز نشویم. زیرا چاپگر DTG همان فونتی را که شما استفاده می‌کنید را ندارد. از این رو نرم افزار آنها به طور اتوماتیک، متن شما را به فونت پیش فرض جایگزین می‌کند و در نتیجه طرح شما کاملا تغییر می‌کند.

چگونه یک لایه را در فوتوشاپ رسترایز کنیم؟

در فوتوشاپ این کار بسیار راحت است. در منوی اصلی روی Type کلیک کنید. سپس روی Rasterize Type Layer کلیک کنید. به همین سادگی.

رسترایز کردن لایه
همیشه تصویر نهایی را قبل از ارسال به دستگاه رسترازایز کنید.

سیو کردن

در نهایت فایلی که با فوتوشاپ ایجاد شده است و قرار است که با DTG پرینت شود باید به یکی از فرمت های EPS, PDF, PSD یا PNG ذخیره شود.

قدم به قدم چاپ DTG

البته که برای طی کردن فرایند چاپ مستقیم شما به یک چاپگر DTG احتیاج دارید! مدل ها، ویژگی ها و قیمت ها در هر کدام بسیار متفاوت است. بعضی از معروفترین برندهای چاپگرها عبارتند از Brother, ColDesi, Omniprint, Epson, Kornit. بیشتر دستگاه ها می‌تواند به دو گروه تقسیم شود:

  • بر پایه موتور پرینترهای فعلی
  • از پایه با استفاده از تکنولوژی هد ساخته شده است.

جوهرها

برای بیشتر قطعات، از جوهرهای بر پایه آب استفاده می‌شود. این جوهر ها در گذشته بسیار گران بود، اما با گذشت زمان تولیدکنندگان توانستند فرایندهای ساخت خود را بهنیه کنند و هزینه نهایی را پایین بیاورند.

نرم افزار RIP

RIP مخفف Raster Image Processor به معنی پردازشگر تصویر رستر می‌باشد. در حالی که نرم افزار خیلی ضروری نمی‌باشد، در کارهای حرفه ای برای چاپ DTG کمک بزرگی خواهد بود. RIP به شما اجازه می‌دهد که پروسه کاری را ساده سازی کنید، رنگ ها را مطابقت دهید و چند دستگاه پرینتر را با یک کامپیوتر مدیریت کنید. بعضی از برنامه های محبوب RIP برای شرکتهای Onyx, Colorburst, Image Print, EFI, Wasatch, Caldera, Ergosoft می‌باشد. شما هنگام چاپ DTF هم به نرم افزار RIP احتیاج پیدا می کنید.

چاپ به روش DTG

پروسه

همانطور که احتمالا متوجه شدید، فرایند این کار بسیار ساده است. از این رو است که خیلی از مردم این روش چاپ روی لباس را به روش های دیگر ترجیح می‌دهند. این پروسه شامل موارد زیر است:

قدم 1 – آماده سازی

برای به دست آمدن نتیجه مناسب، لباس باید با یک مایع مخصوص اسپری شود. این مرحله به خصوص برای تیشرت های تیره ضروری می‌باشد. این مایع به جوهر اجازه می‌دهد که به الیاف پارچه بچسبد و چاپ انجام شده شفاف باشد.

بیشتر پرینترها از یک تفنگ اسپری مخصوص به خود برای اعمال لایه آماده سازی استفاده می‌کنند. اما بعضی از پرینترهای DTG این پروسه را خودشان به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. ویدیو زیر نشان می‌دهد که یک پرینتر حرفه ای قبل از چاپ چه کارهای انجام می‌دهد.

قدم 2 – خشک کردن

برای اینکه مایع اسپری شده کارش را به درستی انجام دهد، باید پارچه کاملا خشک شود. بعضی ها تیشرت را با چوب لباسی آویزان می‌کنند و منتظر می‌شوند. بعضی ها هم آن را زیر پرس حرارتی برای چند ثانیه قرار می‌دهند. هر کدام از این روش ها که استفاده شود، چیزی که مهم است این است که مطمئن شوید قبل از ادامه کار، پارچه به طور کامل خشک شده است.

قدم 3 – فایل گرافیکی را آماده کنید

فایل نهایی برای چاپ آماده شده است. با استفاده از نرم افزار RIP یا هر روش دیگری می‌توان این کار را انجام داد. اگر لباس مشکی باشد، اینجا باید بک لایه اضافه از جوهر سفید افزوده شود.

مانند چاپ سیلک، اگر بخواهیم که روی لباس سیاه چاپ کنیم، باید یک لایه زیر کاری از جوهر سفید بر روی لباس اعمال کنیم. این همان کاری است که در هر دو روش انجام می‌شود، یعنی ایجاد یک لایه سفید اضافه.

قدم 4 – چاپگر را آماده کنید

با دقت باید لباس را روی چاپگر سوار کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه باید دقت کنید که هیچ گونه چین و چروکی روی لباس نباشد.

این مرحله از فرایند بسته به نوع پرینتر متفاوت است. پیشرفته ترین پرینترها، ابزاری دارد که خودش لباس را آماده می‌کند. در مدل های ساده شما با استفاده از یک ابزاری مانند مقوای نازک لباسی که قرار است روی آن چاپ شود را آماده می‌کنید تا پرینتر آماده کارش شود.

قدم 5 – چاپ

دکمه استارت را بزنید تا چاپ شروع شود!

قدم 6 – فرایند نهایی روی لباس

این فقط کافی نیست که اجازه دهیم که تیشرت خشک شود. برای اینکه جوهر به درستی به خورد پارچه رود، یک فرایند دیگر نیز باید انجام شود. این فرایند معمولا با یک پرس حرارتی انجام می‌شود. یک کاغذ سیلیکونی بین لباس و پرس قرار می‌گیرد و به پرس حرارتی اجازه می‌دهد که 90 ثانیه روی لباس بماند.

چگونه لباس های چاپ شده به روش DTG را بشوریم؟

هنگامی که شما لباس چاپ شده به روش DTG را دریافت می‌کنید، توصیه می‌شود که آن را پشت و رو کنید و حداقل یک بار به صورت خالی بشورید. هرگز از آب بالای دمای 30 درجه استفاده نکنید. این روش، بسیار ساده، موثر و 100% طبیعی می‌باشد. ما در مقاله ای به طور جداگانه نحوه شست وشوی لباس های چاپ شده را توضیح داده ایم. همچنین بر روی تگ لباسهایمان به طور کامل نحوه شست و شو را توضیح داده ایم. در ضمن فراموش نکنید در هنگام شست و شوی دستی از چنگ زدن به قسمت چاپ خودداری فرمایید.

سخنان نهایی

قبل از اینکه جمع بندی نهایی را در مورد چاپ مستقیم مطرح کنیم، بگذارید یک بار نگاهی به مزایا و معایب این روش چاپ بیندازیم:

مزایا:

  • مناسب برای چاپ طرح دلخواه، زیرا هزینه اولیه برای چاپ روی لباس بسیار پایین است.
  • کیفیت تصویر در این روش فوق العاده است.
  • سادگی کار، هیچ آموزش یا کار حرفه ای احتیاج نیست
  • توانایی چاپ طیف کامل رنگی
  • فرایند چاپ کوتاه و ساده است
  • از مواد غیر مضر یعنی جوهرهای بر پایه آب استفاده می‌کند.
  • در مقایسه با روش های دیگر بسیار تمیز است. بر خلاف چاپ سیلک که در آن کثیف کاری زیادی وجود دارد.

معایب

  • پرینترهای DTG گران هستند
  • برای سفارش های با تیراژ بالا مناسب نیست، زیرا فرایند آن کند و همچنین هزینه بر است.
  • جوهر DTG ظریف هست.
  • برای تمامی تیشرت ها مناسب نمی‌باشد. لباس هایی که در این روش چاپ می‌شوند باید حداقل 50 درصد نخ پنبه داشته باشند تا جوهر جذب آنها شود.
سخن نهایی

سوالات پرتکرار در زمینه چاپ DTG

چرا باید به جای چاپ سیلک یا چاپ وینیل، از چاپ مستقیم برای چاپ طرح اختصاصی استفاده کنم؟

چاپ DTG می تواند به سرعت، طرح ها را، با جزئیات بالا و تمام رنگی تولید کند. چاپ سیلک برای سفارش‌های بزرگ ایده‌آل‌تر است، در حالی که وینیل برای طرح‌های ساده با رنگ کمتر بهتر است و روی پارچه‌های متنوع‌تر کار می‌کند.

آیا حداقل سفارش برای پیراهن های DTG وجود دارد؟

از آنجایی که فرآیند DTG به تنظیمات کمی نیاز دارد، حداقل سفارشی برای چاپ های DTG وجود ندارد. اگر تیشرتی را می خواهید که به معنای واقعی کلمه منحصر به فرد باشد، می توانید به تعداد 1 پیراهن سفارش دهید!

چگونه طرح خود را به شما ارائه دهم؟

ما می‌توانیم تقریباً از هر فایل تصویر دیجیتالی که در اختیار ما قرار می‌دهید DTG چاپ کنیم، اما طراحی ایده‌آل باید یک تصویر با وضوح بالا باشد. یک فایل وکتور بهترین است، اما ما تصاویر پیکسلی مانند JPG یا PNG را می‌پذیریم، فقط مطمئن شوید که وضوح بالایی دارند و حداقل 200 DPI دارند. اگر یک پس‌زمینه شفاف می‌خواهید، مطمئن شوید که یک PNG با پس‌زمینه شفاف ارسال می‌کنید. در غیر این صورت ممکن است با پس زمینه سفید چاپ شود، حتی روی یک پیراهن تیره رنگ.

روی چه نوع تی شرت هایی می توانید DTG چاپ کنید؟

چاپ DTG روی تی‌شرت‌های 100% پنبه بهترین عملکرد را دارد تا به بهترین رنگ‌های شفاف دست یابد. با این حال، یک ترکیب نخ/پلی استر نیز بسته به محتوای پنبه آن، می تواند چاپی با کیفیت خوب نیز داشته باشد. در مورد پیدا کردن پارچه مناسب به تنهایی نگران نباشید زیرا ما انواع مدل های لباسهای نخی را داریم که می توانید از بین آنها انتخاب کنید تا تی شرت سفارشی خود را بسازید.

آیا می توان روی هودی چاپ DTG کرد؟

اگر هودی شما نخی باشد، چاپ DTG روی آن به خوبی کار می کند. با این حال، اکثر هودی ها از ترکیب پنبه پلی استر 50/50 هستند که برای چاپ DTG خوش ظاهر ایده آل نیست. خب، اگر خودتان این هودی را ندارید، ما می‌توانیم یک هودی با نخی برای شما تهیه کنیم!

آیا می توانم تیشرت خود را تهیه کنم؟

از آنجایی که DTG با پارچه‌های خاصی بهترین عملکرد را دارد، ما تنها روی تیشرتهایی که مختص خودمان است چاپ انجام می دهیم.

آیا می توانید روی پیراهن های تیره/مشکی چاپ کنید؟

کاملا. DTG می تواند تصاویر فوق العاده ای را بر روی پیراهن های روشن و تیره ایجاد کند.

آیا محدودیت رنگی وجود دارد و آیا چاپ یک پیراهن با رنگ های بیشتر هزینه بیشتری دارد؟

چاپ DTG می تواند هر رنگ قابل تصوری را تولید کند. هیچ محدودیت یا هزینه اضافی برای چاپ با رنگ های بیشتر وجود ندارد!

آیا می توانید چاپ های تخصصی DTG مانند Glow را چاپ کنید؟

متاسفانه نه. چاپ های تخصصی مانند Glow در حال حاضر در سرویس DTG ما در دسترس نیستند.

یک لباس با چاپ DTG چقدر دوام می آورد؟

اگر شما به دستورالعملهای شست و شو توجه کنید، چاپ روی تیشرت دوام خود را خواهد داشت. تا زمانی که خود تیشرت قابل استفاده باشد، چاپ روی آن هم سالم خواهد بود.

من تازه تیشرتم را چاپ کرده بودم. چرا علائم تیره و بافتی عجیب دارد؟

ما یک تی شرت با کیفیت را با هر چاپ تضمین می کنیم. نشانه ها و بافت فقط نتیجه فرآیند پیش تصفیه DTG برای کمک به چسبیدن جوهر به تی شرت است. این طبیعی است و پس از اولین بار شستن پیراهن برطرف می شود.

آیا سوالات بیشتری دارید؟

اگر سوال شما در اینجا پاسخ داده نشد، می توانید از طریق تلفن یا ایمیل با ما تماس بگیرید و در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت!

جمع بندی

در یک دنیای ایده آل، شما همه چیزهای خوب را با هم دارید. چیزی که شاید هنوز دنیای چاپ لباس با آن فاصله زیادی دارد. اما نمی‌توان این قضیه را منکر شده که در این دنیای پر عیب و نقص، چاپ مستقیم یکی از بی نقص ترین روشهای چاپ می‌باشد.

DTG را احتمالا بتوان بهترین روش برای چاپ طرح دلخواه روی تیشرت نامید. اما زمان به ما خواهد گفت که آیا این روش گسترش خواهد یافت و بازار را خواهد گرفت یا تنها به عنوان یک ابداعی که مدتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در یادها خواهد ماند.

خدمات چاپ DTG روی تیشرت و هودی و دورس

اگر شما هم به دنبال خدمات چاپ DTG روی تیشرت هستید، به جای درستی مراجعه کرده اید! ما در پوشیتو به شما کمک می کنیم که هر طرح با کیفیتی که دارید را بتوانید روی تیشرت چاپ کنید.

اگر شما یک فروشگاه آنلاین دارید، مهم نیست که در چه شهری باشید، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز یا شیراز. می توانید چاپ مستقیم روی تیشرت خود را به ما بسپارید. بدین صورت که با دریافت سفارش از مشتری، ما تیشرت را چاپ می کنیم و با نام فروشگاه شما به ادرس مشتری ارسال می کنیم. بدین صورت که در بسته پستی، نام فرستنده، نام فروشگاه شما و نام گیرنده، مشتری می باشد.

البته لازم به ذکر است که تنها خدمات چاپ DTG در پوشیتو روی تیشرتهای خود ما انجام می شود. زیرا تنها تیشرتهایی را در دستگاه چاپ خود انجام می دهیم که از کیفیت و مرغوبیت آن مطمئن باشیم.

4 thoughts on “DTG یا چاپ مستقیم روی پارچه چیست؟

Leave a Comment