چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن چیست؟

اول از همه به طور خلاصه می گوییم که چاپ سابلیمشن چیست؟ چاپ سابلیمشن یک روش چاپ روی تیشرت و متریالهای دیگر است که هدف آن انتقال طرح از یک کاغذ سابلیمیشن بر روی محصول با استفاده از فشار و حرارت (بین 160 الی 190 درجه) می‌باشد. تغییر ذره های جامد رنگ به حالت گازی، اتفاقی است که در طی این پروسه می افتد و باعث تثبیت رنگ طرح روی محصول می‌شود.

فرایند شیمیایی سابلیمیشن
نحوه واکنش مولکولها در فرایند سابلیمیشن

محصولات متنوع و با کیفیت مناسب که به روش چاپ سابلیمیشن تولید می‌شود، باعث افزایش محبوبیت این روش چاپ شده است. اگرچه مانند تمامی روش های چاپ، این روش هم دارای معایب و مزایای خود است. ما در این مقاله یک توضیح کامل درباره روش سابلیمیشن می‌دهیم تا کلیت پروسه برای شما مشخص شود.

اگر این پروسه به طور صحیح اجرا نشود، طرح های چاپ شده یا دارای سایه خواهد بود یا حالت چین چین خواهد داشت. این کار موجب خواهد شد که هم وقت و هم هزینه زیادی از دست برود. برای همین توصیه می‌شود قبل از اینکه قصد تولید انبوه را داشته باشید، از تولید یک یا دو محصول شروع کنید.

پروسه چاپ سابلیمیشن

شمای کلی از چاپ به روش سابلیمیشن

خب چگونه چاپ سابلیمیشن کار می‌کند؟ بعد از اینکه شما طرح خود را انتخاب کردید، باید از یک پرینتر سابلیمیشن برای چاپ کردن طرح خود روی یک کاغذ استفاده کنید. سپس طرح بر روی پارچه با استفاده از یک پرس حرارتی یا با استفاده از قرار دادن آن در یک محفظه گرم، منتقل می‌شود

شما باید از یک کاغذ ترانسفر (که معمولا کاغذ سابلیمیشن نیز نامیده می‌شود) استفاده کنید تا با استفاده از آن طرح را روی پارچه منتقل کنید. هنگامی که جوهر روی پارچه قرار می‌گیرد، جوهر به خورد آن می‌رود و مدت زمان مناسبی روی پارچه می‌ماند. گرمای پرس یا فر، خلل و فرج پارچه را باز می‌کند و درحالی که فشاری که جوهر را به پارچه می‌خوراند، جوهر را خنک می‌کند، آن را به یک حالت جامد تبدیل می‌کند در نهایت فشار آزاد می‌شود و کاغذ ترانسفر از روی لباس یا ماگ به آرامی برداشته شود.

هنگامی که این پروسه به درستی انجام شد، می‌توان آن را حتی در خانه با استفاده از یک دستگاه سابلیمیشن کوچک و یک پرس دستی نیز انجام داد.

تجهیزات برای سابلیمیشن

دستگاه چاپ کاغذ ترانسفر

برای اینکه با دستگاه سابلیمیشن شروع به کار کرد، به تعدادی از وسایل مرتبط مورد نیاز می‌باشد. اول از همه طبیعتا یک پرینتر است که به شما اجازه چاپ سابلیمیشن بدهد و جای جوهر سابلیمیشن در آن وجود داشته باشد.

بعد از آن، شما نیاز به یک پرس حرارتی برای انتقال طرح ها روی پارچه نیاز دارید. اگر می‌خواهید که طرح خود را روی یک ماگ سرامیکی انجام دهید، باید از یک دستگاه جداگانه برای کلمپ ماگ استفاده کنید. بسیار مهم است که درباره متریالی که می‌خواهید در چاپ سابلیمیشن خود استفاده کنید، تحقیق و مطالعه کنید. در نهایت شما یه یک کاغذ ترانسفر برای انتقال طرح خود و یک نرم افزار طراحی نیاز داید.

پارچه برای چاپ سابلیمیشن

بسیاری از تیشرت ها به این روش پرینت می شوند

اگر می‌خواهید که از دستگاه سابلیمیشن استفاده کنید، باید بدانید که روی چه متریالی باید چاپ خود را انجام دهید. این متریال عبارتند از:

و در صورتی که بخواهیم از لیست بالا بهترین متریال را انتخاب کنیم، باید به پلی استر و سرامیک اشاره کنیم. برای پارچه، شما می‌توانید از رنج وسیعی از طرح ها و لوگو ها در محدوده چاپ خود استفاده کنید.

اگرچه استثنائاتی نیز وجود دارد که برای چاپ سابلیمیشن مناسب نمی‌باشد. یک مثال که می‌توان نام برد طرحی است که در آن از رنگهای با طیف های گوناگون استفاده شده قرار است که در سرتاسر لباس چاپ شود. در این طرح امکان ایجاد سایه در قسمت چاپ وجود دارد.

آیا متریالی وجود دارد که به روش سابلیمیشن قابل چاپ نباشد؟ پارچه های از جنس 100% کتان یا سایر متریال های طبیعی برای این روش چاپ مناسب نمی‌باشد. علت آن این است که خلل و فرجی که نیاز است تا جوهر وارد الیاف شود، در این متریال ها وجود ندارد. در صورتی که پارچه لباس شما دارای الیاف طبیعی می‌باشد، بهتر است که از روش چاپ دیجیتال/ چاپ مستقیم(DTG) و یا حتی چاپ DTF استفاده کنید.

پرس های حرارتی سابلیمیشن

نحوه انتقال رنگ ها از روی کاغذ به الیاف

پرس های حرارتی با اندازه ها و نحوه کار کرد متفاوتی در بازار وجود دارد، از پرس های ارزان قیمت تا پرس های اتوماتیک برای استفاده در تولید انبوه. اندازه پرس حرارتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسته به اندازه کار شما دارد. اگر شما برای پرس یک تیشرت استفاده می‌کنید، می‌توان از مدل های با قیمت مناسب موجود در بازار استفاده کرد.

همانند پرینترهای سابلیمیشن، مهم است که قبل خرید پرس حرارتی، مطالعات کافی انجام بگیرد. اگر شما برای کار در خانه برنامه دارید، احتیاج به پرس های با امکانات و فیچرهای پیشرفته ندارید. همچنین سرمایه گذاری کردن در دستگاهی که چندکاره باشد برای شما بهتر است. پرس سابلیمیشن گرانترین تجهیزی نیست که برای این پروسه هزینه می‌شود، اما بدون آن شما قادر نخواهید بود که طرح های خود را روی محصولات خود چاپ کنید، زیرا احتیاج به فشار و گرمای آن داریم.

سایر نکات دیگر در رابطه با چاپ سابلیمیشن

شما می‌توانید از کاغذ کپی یا کاغذ مات به جای کاغذ سابلیمیشن استفاده کنید.

استفاده از همان پروسه ای که در رابطه با کاغذ سابلیمیشن بیان شد را می‌توان برای کاغذ کپی یا کاغذ مات نیز استفاده کرد. اگر شما می‌خواهید یک ماگ چاپ کنید، شما می‌توانید کاغذ کپی را با استفاده از کلمپ های پرس بر روی لیوان چاپ کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، شما باید به ماگ تا حدود دمای 160 درجه گرما بدهید.

برای چاپ روی متریال های دیگر از پوشش پلی استر استفاده کنید.

این کار باعث می‌شود که ظاهری شفاف تر و واضح تر پس از چاپ مشاهده شود. همان طور که در قسمت انتخاب متریال در بالا عنوان شد، برای اینکه جوهر به طور مناسبی در متریال جذب شود، باید از الیاف مصنوعی یا پلی استر در ترکیب آن متریال استفاده شود. اگر می‌خواهید از سرامیک استفاده کنید، می‌توانید از سابلیمیشن خام استفاده کنید.

از نوار ضد حرارتی برای متریال های سخت استفاده کنید.

هنگامی که از نوار ضد حرارتی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که از آن در طول طراحی استفاده نمی‌کنید زیرا می‌تواند منجر به آسیب دیدن آن شود. نوار را دور تا دور کار بکشید اما آن را از محل چاپ عکس دور نگه دارید.

چگونه چاپ ما به مرور پاک نشود

اگر شما به پرس اجازه ندهید که به اندازه کافی فشار روی کار شما وارد کند یا دمای آن به اندازه کافی نباشد، طرح شما به طور مناسبی جذب متریال نمی‌شود. همچنین باید فشار اعمالی بر روی پارچه را افزایش دهید ( اگر یک ماگ تولید می‌کنید، باید مطمئن شوید که کاغذ کاملا محکم دور کار قرار دارد.)

تصویر را بزرگتر از اندازه معمول چاپ کنید (حدود 6 میلیمتر)

این کار اجازه می‌دهد که یک حاشیه امنی ایجاد شود که در صورت وجود خطا، مشکلی ایجاد نشود. اگر شما تصویر را کوچکتر پرینت بگیرید، تصویر به درستی روی پارچه یا ماگ فیت نمی‌شود و فضای سفید زیادی ایجاد می‌کند.

فونت روی تیشرت

نکات مثبت و منفی چاپ سابلیمیشن

یک سوالی که ممکن است پیش بیاید، این است که در مقایسه با انواع روشهای چاپ روی تیشرت کدام بهتر است. در ادامه مبحث قبل در رابطه با چاپ سابلیمیشن نوبت به ذکر نکات مثبت و منفی پرینت سابلیمیشن می باشد؛

نکات مثبت

به شما اجازه شخصی سازی و تغییر در لحظه را می دهد.

مهم ترین مزیت پرینت سابلیمیشن این نکته است که به شما اجازه شخصی سازی چیزی که پرینت می گیرید را می دهد. شما می توانید سایز و کیفیت عکسی که پرینت می گیرید را مطابق میل خود تغییر دهید و هر گونه خطای ممکن که به صورت دیجیتالی می تواند رخ بدهد را برطرف کنید. این آزادی به شما اجازه می دهد که خلاقانه کار کنید و ایده های خود را عملی سازید.

بسیار سریع است

این ویژگی برای افرادی که می خواهند طرح خود را سریع بر روی لباس یا ماگ یا هر چیز دیگری پیاده سازی کنند، بسیار مفید است. این روش به نیروی کار زیادی نیاز ندارد و می تواند به راحتی توسط یک فرد در خانه انجام پذیرد. اگرچه با توجه به اینکه پرس حرارتی نیاز به دقت مناسب دارد، باید این پروسه مورد پایش قرار گیرد تا از تولید محصولات با کیفیت یکسان اطمینان حاصل شود.

ایجاد طراحی با کیفیت بالا

محصولاتی که با پرینتر سابلیمیشن با کیفیت مناسب و جوهرهای با کیفیت استفاده می شود، به مرور زمان محو نمی شود یا کنده نمی شود. این به این خاطر است که جوهر جذب پارچه می شود و به عنوان یک لایه یا لیبل روی کار چسبیده نمی شود. از این رو می توانید لباس یا ماگ مورد نظر را به هر اندازه که دوست دارید بشورید بدون اینکه نگران باشید. این موضوع برای افرادی که قصد چاپ طرح دلخواه روی یک تیشرت را دارند بسیار ایده آل و علی می باشد.

نکات منفی

متاسفانه مانند هر روش دیگر پرینت روی لباس، این روش نیز دارای نکات منفی هست که باید قبل از خرید دستگاه برای راه اندازی تولید به این نکات توجه کرد

قابل استفاده بر روی متریال های با ترکیب پلی استر و الیاف مصنوعی

همانطور که در مقاله مربوط به توضیح روش سابلیمیشن گفته شد، این نوع پرینت تنها بر روی لباس هایی با الیاف پلی استر مناسب می باشد. همچنین توصیه می شود که شما از رنگهای روشن استفاده کنید تا طرح روی لباس زنده تر و چشم نواز تر باشد.

سایه انداختن

این اتفاق زمانی رخ می دهد که در حین پروسه پرس کردن، کاغذ ترانسفر جابجا شود. در این صورت یک سایه کمرنگ در کنار طرح اصلی مشاهده می شود(که حالت شبح طور دارد) یا ممکن است که طرح بلور شود. همچنین این پدیده زمانی که به اندازه کافی فشار پرس اعمال نشود یا جوهر کاغذ به طور کامل خشک نشود نیز می تواند اتفاق بیفتد. برای این که این اتفاق نیفتد، باید مطمئن شوید که جوهر خشک است و فشار کافی به محصول وارد شده است. در صورتی که هنگام پروسه دقت و تلاش مناسب بکار رود، پدیده سایه انداختن اتفاق نمی افتد.

چین خوردن

مشکل دیگری که در چاپ سابلیمیشن مشاهده می شود پدیده چین خوردن است. اگر قسمتهایی باشد که طرح در آنجا وجود نداشته باشد، در آنجا چین خوردگی اتفاق می افتد. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که هرگونه رطوبت روی کاغذ ترانسفر وجود داشته باشد یا هر قسمتی از لباس تا خورده باشد. بیشترین قسمت هایی که دچار چین خوردگی می شوند زیر بازوها و در راستای برش ها می باشد. تیشرت هایی که حالت چین خوردگی دارند دارای کیفیت پایین و تقریبا غیر قابل استفاده می باشند.

امکان ایجاد تغیر رنگ

طرحی که شما در کامپیوتر خود طراحی می کنید در سیستم RGB نشان داده می شود، در حالی که پرینترها طرح شما را در سیستم CMYK چاپ می کنند. این به این معنی است که رنگهایی که شما در هنگام طراحی استفاده می کنید با آن رنگهایی که روی پارچه مشاهده می کنید متفاوت خواهد بود. برای اینکه این تفاوت را کم کنید، شما باید مطمئن شوید که تنظیمات صحیح را در پرینتر خود تنظیم کرده اید، همچنین نرم افزارهای RIP (پردازش تصویر) این کار را برای شما انجام می دهد. نرم افزارهای RIP ابزار مناسبی برای کنترل پیکسل های رنگ می باشد. در نهایت باید این نکته را در نظر بگیرید که تمامی این راه ها برای کیفیت تصویر بهتر خواهد شد، اما باز هم با عکس درون کامپیوتر فرق خواهد کرد.

تفاوت بین چاپ سابلیمیشن و چاپ DTG (چاپ دیجیتال) بر روی پارچه چیست؟

مهم ترین تفاوت بین این دو روش چاپ، این است که در چاپ DTG (مستقیم یا دیجیتال) می‌توان بر روی جنس ابریشم و کتان چاپ طرح مورد نظر را انجام داد. در عوض در چاپ سابلیمیشن امکان پرینت تنها بر روی پارچه های پلی استر امکان پذیر است. هم چنین پرینت سابلیمیشن از حرارت استفاده می‌کند که در پرینت دیجیتال اینگونه نمی‌باشد.

با توجه به جنس پارچه، نوع پرینتر، جوهرهای مورد استفاده در هر یک از روش ها و همچنین پروسه انجام آنها، نتیجه نهایی هر کدام از این روش ها می‌تواند خوب یا بد باشد. همچنین باید توجه کرد که چاپ مستقیم روی پارچه بسیار هزینه بر تر در مقایسه با پرینت سابلیمیشن می‌باشد. همچنین میزان پرت موارد در روش چاپ مستقیم بالاتر می‌باشد. البته بعضی از پرینترهای با کیفیت میزان پرت بسیار کمتری دارند.

فرم پرینتی که شما استفاده می‌کنید بسته به محصولی دارد که قرار است ایجاد کنید. هر کدام از این فرم های چاپ بسیار خوب هستند و دارای بازار مخصوص خود هستند. بسیار مهم است که پیش از اینکه کار خود را آغاز کنیم، نکات مثبت و منفی هر کدام از این دو روش را سبک و سنگین کنیم و آن روشی که مناسب نیاز ماست انتخاب کنیم.

نتیجه

در این مقاله سعی کردیم که به طور مختصر درباره چاپ سابلیمیشن توضیح دهیم و معایب و مزایای آن را بیان کنیم. همچنین بگوییم کدام روش برای شما مناسب است، چه تجهیزاتی برای چاپ سابلیمیشن مورد نیاز می‌باشد، چه پارچه هایی قابلیت چاپ روی آنها می‌باشد و تفاوت آن با چاپ مستقیم کدام است.

پرینت سابلیمیشن یک انتخاب ایده ال برای افرادی است که می‌خواهند هم لباس و هم سایر اقلام مانند ماگ، پازل، … را با کیفیت خوب و مناسب تولید کنند. این روش یکی از اقتصادی ترین روش های موجود برای چاپ طرح دلخواه می‌باشد. اگر شما یک کامپیوتر داشته باشید، می‌توانید روی یک پرینتر سابلیمیشن سرمایه گذاری کنید. بعد از به تنها چیزی که نیاز دارید جوهر و کاغذ ترانسفر است. گرانترین بخش این پروسه، پرس حرارتی می‌باشد که چاره ای جز خرید آن نمی باشد! به طور کلی باید گفت که حتی پرینترهای سابلیمیشن با کیفیت نیز قیمت مناسبی دارند و شما می توانید این پروسه را با هزینه مناسب انجام دهید.

1 thought on “چاپ سابلیمیشن چیست؟

Leave a Comment