چاپ سیلک چیست؟ چگونه انجام می شود؟

چاپ سیلک چیست؟ چگونه انجام می شود؟

احتمالا شما هم نام چاپ سیلک یا چاپ اسکرین به گوشتان خورده است. از نمونه های دستی اولیه تا روش های اتوماتیک امروز، صنعت چاپ سیلک رشد و پیشرفت بسیاری داشته است. سوالی که پیش می آید این است که، چاپ سیلک چیست و چگونه به وجود آمده است؟ چگونه به جایگاه امروزی خود رسیده است؟ در این مقاله ما به تاریخچه چاپ سیلک می‌پردازیم و نگاهی به چشم انداز آن در آینده داریم.

بر اساس فرهنگ لغت، چاپ سیلک به عنوان “تکنیکی برای ایجاد یک طرح روی یک سطح با استفاده از یک شابلون” تعریف شده است. روش چاپ سیلک برای قرن هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جنبه های مختلفی رشد و بهبود داشته است. بیایید در مرحله اول در مورد تاریخچه چاپ سیلک صحبت کنیم.

تاریخچه

چاپ سیلک به زمان قبل از میلاد مسیح یعنی دودمان سونگ (960-1279 قبل از میلاد مسیح) در چین باز می‌گردد. این روشی بوده که آنها برای انتقال طرحهای خود به پارچه استفاده می‌کردند. با این حال، ژاپنی ها جزو اولین کشورهایی بودند که چاپ سیلک را با استفاده از ابزارهای مخصوصی شروع کردند. آنها شابلونهایی از کاغذ درست می‌کردند، صفحه های مش را با استفاده از موی انسان ایجاد می‌کردند و جوهر را بر روی صفحه با استفاده از ابزار قلم مو منتقل می‌کردند.

چاپ سیلک راه خود را به اروپا و در قرن 18 میلادی باز کرد. اما این روش در آن زمان چندان مقبول نبود. چاپگرها در فرانسه از همان تکینیک مشابه چاپ سیلک در اوایل قرن 17 استفاده می‌کردند. آنها از صفحه های ابریشم استفاده می‌کردند تا بر روی پارچه چاپ کنند. اما این موضوع خیلی دیرتر به نتیجه رسید، هنگامی که پارچه های سیلک از آسیا به اروپا تجارت شدند.

از کاردک به عنوان وسیله ای برای منتقل کردن جوهر بر روی پارچه از درون صفحه ها استفاده می‌کردند. با اختراع آنها در اوایل قرن 20 میلادی، چاپ سیلک خیلی دقیقتر و آسان تر شد. بعد از آن 3 نفر (روی راک، چارلز پیتر و ادوارد اون) صفحه های تصویری معرفی کردند که این صنعت را متحول کرد.

در سال 1938 گروهی شکل گرفت که نام خود را انجمن ملی سریگراف گذاشتند. آنها کلمه سریگرافی (Serigraphy) را نیز ایجاد کردند. کلمه Seri در زبان لاتین به معنی سیلک و Graphien به معنی رسم کردن می‌باشد. این روشی بود که آنها خود را متمایز کردند. کار آنها هم مانند هنر بود و یک پروسه تجاری سازی ساده نبود.

تا سال 1960، سریگرافی توسط هنرمندان پاپ مانند پیتر بلیک، اندی وارهول و رابرت راسچنبرگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. شاید مهم ترین و شناخته شده ترین فرم سریگرافی، اثر وارهول به نام مارلین دیپتیچ می‌باشد. در سال 1960، مخترعی به نام مایکل واسیلانتون اولین ماشین چاپ سیلک را اختراع کرد.  این دستگاه تا به امروز در حال تکامل و بهبود هست و به دستگاههای امروزی تبدیل شده است.

سریگرافی مربوط به 1962
اثر اندی وارهول به نام مارلین دیپتیچ در سال 1962

بازار چاپ سیلک

بنا برا گزارش IBISWorld، بازار چاپ سیلک در سال 2020 ارزشی به اندازه 7.9 میلیارد دلار داشت. این مقدار به خاطر پاندمی کرونا در سال 2019 که رقمی معادل 9 میلیارد دلار داشت، کاهش داشته است. اگر چه پیش بینی می‌شود که در سال بعد، بازار به اندازه 1.8% رشد داشته باشد. در عوض چاپ DTG رو به رشد بوده است. زیرا برخلاف چاپ سیلک هر شخص می تواند حتی تیراژ یک عددی را سفارش دهد.

به طور کلی بازار چاپ سیلک زنده و رو به رشد است. در سال 2021، گزارش ها حاکی از آن است که مغازه های چاپ سیلک فقط در آمریکا حدود 11094 تا فعال بوده است. این تعداد نسبت به 2020 به اندازه 0.5% رشد داشته است.

چارت رشد چاپ سیلک
چارت IBISWorld

چاپ سیلک (چاپ اسکرین) چگونه کار می‌کند؟

در چاپ سیلک برخلاف چاپ مسقیم (چاپ DTG)، جوهر روی پارچه می‌نشیند و به خورد پارچه نمی‌رود. این روش چاپ در حال حاضر پر استفاده ترین روش چاپ روی تیشرت می‌باشد. این روش چاپ، مخصوص چاپ روی تیشرتهایی می‌باشد که در حجم انبوه تولید می‌شوند.

از آنجا که جوهری که در چاپ سیلک استفاده می‌شود غلیظ تر است، برای چاپ روی تیشرتهایی که در آنها از یک یا دو رنگ استفاده شده است، مناسب تر است. این برجستگی که روی پارچه با دست ایجاد می‌شود، حس خوبی دارد و با لمس آن احساس نرمی می‌کنید. اگر می‌خواهید که سفارش در تعداد بالا دهید و رنگهای موجود در طرح محدود هستند، ما چاپ سیلک را توصیه می‌کنیم. ظاهر تیشرت با این چاپ عالی است و برای تیراژ بالا بسیار مقرون به صرفه است.

چگونه انجام می‌شود؟

خب چاپ سیلک چگونه انجام می‌شود؟ این چاپ به راحتی چاپ DTG نیست که تیشرت را داخل پرینتر بگذاریم و روی آن چاپ انجام شود. در این روش یک پارچه یا توری با سوراخهای بسیار ریز درون یک فریم قرار می‌گیرد. (در گذشته این صفحه از جنس سیلک بود، اما امروزه عمدتا از پلی استر ساخته می‌شود.) یک تصویر قرینه از طرح مورد نظر روی صفحه ساخته می‌شود و روی پارچه قرار داده می‌شود. هنگامی که به درستی قرار داده شد، جوهر روی صفحه گذاشته می‌شود و تنها نواحی که امکان عبور جوهر ممکن باشد، روی پارچه منتقل می‌شود. جوهر روی تیشرت قرار می‌گیرد و به زمانی نیاز دارد تا خشک شود.

روش چاپ سیلک
مراحل مختلف چاپ سیلک

اگر واقعیت را بخواهید، قضیه به این سادگی نیست. تکنیکها و مواد شیمیایی و جوهرهایی مورد نیاز است که ما به آنها اشاره نکردیم. در حالی که این روش به سرعت و سادگی DTG نیست، اما نتیجه نهایی بسیار خوب و جذاب است. همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره این دو روش، می توانید به مقاله مقایسه چاپ سیلک و چاپ DTG مراجعه کنید.

خب، لطفا مراحل چاپ سیلک را به طور کامل توضیح دهید!

نگید که نگفتیم! دلیلی دارد که چاپ سیلک در صورتی که توسط شرکت های معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد، نتیجه بسیار خوبی می‌دهد. تجربه، بلد بودن و ابزار مناسب همه منجر به نتیجه دلخواه می‌شود.

در اینجا یک بررسی عمیقتر به نحوه چاپ سیلک می‌کنیم. همچنین به ابزار آلاتی که برای این روش از چاپ مورد نیاز می‌باشد، اشاره می‌کنیم.

صفحه

هنگامی که شما از موکاپ خود راضی و خشنود بودید، زمان آن است که کار خود را شروع کنید. در این مرحله تصویر مورد نظر را روی یک توری تجسم کنید. ما از چیزی بسیار با کیفیت تر استفاده می‌کنیم. اما اساسا صفحه ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد چیزی شبیه این است.

ما صفحه را می‌گیریم (توسط یک فریم چوبی محافظت می‌شود.) و شروع به آماده سازی آن می‌کنیم. این صفحه به وسیله لایه ای از امولاسیون پوشیده می‌شود که این لایه به جوهر اجازه عبور را نمی‌دهد. محصول نهایی یک تونر دو رنگ می‌باشد(رنگ سبز و رنگ صفحه که معولا یک سایه ای از زرد می‌باشد). رنگهای صفحه اهمیتی ندارند و روی نتیجه نهایی تاثیری نمی‌گذارند.

همچنین بعضی از آماده سازی های اولیه برای هر طرح وجود دارد که باید به صورت دستی انجام شود. از این روست که آماده سازی اولیه چاپ سیلک بسیار بیشتر از DTG می‌باشد.

رنگ

اینجا مرحله ای است که جادو اتفاق می‌افتد! رنگهای مورد نظر آماده و با هم ترکیب می‌شوند تا آن رنگ مورد نظر ایجاد شود. در اینجا باید از رنگهای با کیفیت استفاده کرد تا ماندگاری جوهر روی لباس بیشتر باشد. همچنین غلظت بالای رنگها نیز در ماندگاری و دوام جوهر روی لباس تاثیر گذار می‌باشد.

کار بیشتری در این مرحله لازم نیست که انجام شود. تنها مطابق دستورالعمل رنگها با هم مخلوط می‌شوند تا رنگ مورد نظر ایجاد شود.

مراحل چاپ سیلک

پرس

پرس از جایی شروع می‌شود که چاپ سیلک انجام شده است. یک دستگاه با 12 بازو را در نظر بگیرید که شبیه هیولاهای کارتن ها می‌باشد. این دستگاه می‌چرخد و روی هر کدام از بازوهای آن، یک صفحه سیلک است که طرح مورد نظر در آن قرار داده شده است.

تیشرت روی یک سکوی آهنی قرار داده می‌شود. همه چیز با استفاده از لیزر در راستای صحیح قرار می‌گیرد تا تمامی تیشرتها مانند هم چاپ شوند. سپس صفحه ها پایین می‌آید و بالای هر تیشرت قرار می‌گیرد. سپس رنگ ساخته شده را روی هر صفحه می‌گذاریم و با استفاده از یک کاردک لاستیکی برای منتقل کردن رنگ از یک سمت صفحه به سمت دیگر استفاده می‌کنیم. همانطور که رنگ روی صفحه حرکت می‌کند، روی صفحه و در قسمت های مشخص شده روی تیشرت، رنگ شروع به چسبیدن به پارچه می‌کند.

بسته به اینکه چه نوع رنگهایی بخواهید، شما باید رنگها را با هم ترکیب کنید. یعنی روی یک صفحه ممکن است که چند رنگ مختلف قرار بگیرد. نتیجه نهایی یک تیشرت هست که دقیقا همان طرحی را دارد که شما به صورت کامپیوتری تهیه کرده اید.

خشک کردن

برای خشک کردن معمولا از خشک کن استفاده می‌شود! این دستگاه یک کانوایر و تسمه است که تیشرت روی آن قرار داده می‌شود و داخل یک محفظه حرارتی می‌رود. سپس درون دستگاه دمایی تنظیم شده است که بدون پخش شدن رنگ ها، طرح چاپ شده روی تیشرت خشک می‌شود.

هنگامی که تیشرت از طرف دیگر بیرون آمد، به تیشرت نگاه می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که مطابق موکاپ طراحی شده می‌باشد.

محصول نهایی

برخلاف چاپ DTG، چاپ سیلک کاملا دستی انجام می‌شود. این نوع چاپ برای طرحهایی که نهایتا 1-2 رنگ دارند و تیراژ بالایی دارند مناسب می‌باشد.

شما هنگامی می‌توانید متوجه شوید یک تیشرت به وسیله چاپ سیلک تولید شده است که روی آن دست بکشید. هنگام دست کشیدن، چیزی زیر دستتان احساس می‌کنید. این برجستگی همان رنگی است که روی تیشرت قرار گرفته است.

ما در پوشیتو خدمات چاپ سیلک ارائه نمی‌دهیم. خدماتی که ما برای چاپ طرح دلخواه روی تیشرت، چاپ روی هودی و دورس و چاپ عکس دلخواه بر روی ماگ ارائه می‌دهیم، با استفاده از چاپ مستقیم، چاپ DTF یا چاپ سابلیمیشن انجام می‌شود. در صورتی که شما سفارش تکی دارید بهتر است که به سراغ چاپ سیلک نروید، زیرا هزینه اولیه این روش چاپ زیاد است. اگر سفارش چاپ به صورتی تکی یا تیراژ پایین دارید، نگران روش انجام آن نباشید. ما با در نظر گرفتن انواع روشهای چاپ روی تیشرت، هودی، شاسی و … همیشه بهترین روش را انتخاب می کنیم.

Leave a Comment