دورس چیست؟

دورس چیست؟

شما هم احتمالا واژه دورس را شنیده اید. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که دورس چیست و اینکه پارچه آن با مدل پوشیدنی چه تفاوتهایی دارد. همچنین به انواع مختلف آن که در فروشگاه پوشیتو وجود دارد اشاره می‌کنیم و اینکه چگونه طرح دلخواه خود را روی آن پیاده کنیم.

دورس، پارچه است یا نوعی لباس؟

دورس در واقع پارچه ای است که با الیاف نخ یا ترکیب نخ با دیگر الیاف بافته می‌شود. این پارچه جزو پارچه هایی است که ضخیم می‌باشد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب می‌باشد. این جنس نسبت به پارچه های نخی ضخیم تر، گرم تر و مقاوم تر می‌باشد. در هنگام بافتن پارچه دورس، پشت آن به صورت تارهای نخ و روی آن دارای تراکم و ضخامت می‌باشد.

این پارچه به صورت دو نخ و سه نخ بافته می‌شود که مدل سه نخ آن گرم تر و ضخیم تر می‌باشد.

روش تولید پارچه آن

این نوع پارچه با استفاده از ماشین های گردباف تولید می‌شود. همانطور که گفته شد پشت این پارچه به صورت تارهای نخ می‌باشد که برای نگهداری آن از پنبه و روی آن تراکم نخ بالایی دارد. این نوع پارچه با توجه به روش تولید آن می‌تواند 100% نخ باشد. در روشهای ارزانتر از ترکیب پلی استر و نخ پنبه استفاده می‌شود. تمام هودی و دورس هایی که در پوشیتو تولید می‌شود از جنس سه نخ 100% نخ پنبه می‌باشد.

پارچه دورس در رنگهای متفاوت

خب پس نام اون پوشیدنی که ما شنیدیم چیه؟

در بازار ایران اصطلاحا به سوییشرت هایی که از جنس پارچه دورس استفاده می‌کند، دورس می‌گویند. در حقیقت این یک غلط مصطلحی است که در بین مردم و فروشندگان وجود دارد. از این رو می توان این از این دو واژه به جای هم استفاده کرد.

پس در واقع می‌توان این دو را معادل همدیگر دانست. پس دورس در حقیقت یک پلیور ضخیم است که به عنوان لباسی روی لباس های دیگر و در فصل سرما پوشیده می‌شود. تفاوت آن با هودی هم به قسمت کلاه و جیب جلو بر می‌گردد. دورس ها قاعدتا نباید کلاه و جیب کانگورویی داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر مقاله مقایسه سوییشرت و هودی را مطالعه بفرمایید.

انواع دورس

همانطور که گفتیم مدل 2 نخ و 3 نخ مورد استفاده ترین نوع می‌باشد. که البته دورس 3 نخ کیفیت، استحکام و گرمای بیشتری دارد. در مدل 2 نخ از ترکیب پنبه با یک نخ دیگر استفاده می‌شود. در مدل 3 نخ از ترکیب پنبه با دو نخ دیگر استفاده می‌شود.

بسته به نوع نخ ها و درصدی که در آنها به کار می‌رود، دورس ها را می‌توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد، در ادامه ما توضیح مختصری درباره معروفترین آنها می دهیم:

  • پنبه
  • ملانژ
  • پلی استر
  • ویسکوز
  • اسپاندکس
  • سلانیک
  • نخ لاکرا
  • گلکسی

دورس سلانیک

یکی از انواع دورس های در بازار ایران مدل سلانیک می‌باشد. علت معروف شدن این پوشیدنی این است که پارچه این دورس ها از کشور ترکیه وارد می‌شود. معادل سلانیک در زبان انگلیسی Cardigan می‌باشد. نام این پارچه از شهر یونان که سالونیک (Thessaloniki) می‌باشد گرفته شده است و در زبان ترکی به آن سلانیک می‌گویند. در شکل زیر هم بافت پارچه سلانیک مشاهده می‌شود که به صورت گردباف پودی می‌باشد و از یک نظم حلقه ای تشکیل شده است.

دورس سلانیک

تماما پنبه

این نوع دورس که از با کیفیت ترین انواع آن می‌باشد، از الیاف طبیعی تهیه می‌شود. به علاوه رطوبت را به خوبی جذب می‌کند و به مرور زمان ظاهر آن تغییری نمی‌کند. در این گونه سویشرتها اگرچه آبرفت آنها بالا می‌باشد، اما باید بدانید که به دلیل عدم استفاده از نخ اسپاندکس، کشسان بودن آنها پایین است.

با ترکیب پلی استر پلی استر

یکی از انواع دورس که اقتصادی تر است، جنس پلی استر می‌باشد. مشکلی که در این لباسها وجود دارد، عدم جذب رطوبت در این پارچه می‌باشد. ولی در عوض آبرفت این نوع دورس کم می‌باشد.

دورس به انگلیسی

در صورتی که به دنبال معادل پارچه دورس در زبان انگلیسی باشد، نزدیکترین معادل آن Three-thread fleece می‌باشد که تقریبا معادل سوییشرت سه نخ است. گاهی اوقات می‌توان از عبارت fleece fabric هم برای آن استفاده کرد.

اگر به دنبال معادل لباس دورس در انگلیسی باشید، شاید بتوان برای آن چند معادل در نظر گرفت. احتمالا نزدیکترین معادل کلمه sweatshirt می‌باشد. کلمه دیگری که بتوان به معادل آن دانست، jumper می‌باشد که البته بافت آن نسبت به دورس کمی درشت تر است. عبارت دیگر هم Pullover می‌باشد که معادل پولیور به زبان فارسی می‌باشد. این 3 کلمه را می‌توان معادل دورس پوشیدنی در فارسی دانست که نزدیکترین آن sweatshirt می‌باشد.

تفاوت دورس مردانه و زنانه

واقعیت این است که دورس ها اصطلاحا به صورت یونیسکس (مناسب آقایان و خانمها) دوخته می‌شوند. از این رو مدلهایی که در ایران وجود دارد، تفاوتی بین مردانه و زنانه آن وجود ندارد. البته بعضی از شرکت های خارجی سوییشرت و هودی های متفاوت برای آقایان و خانم ها تولید می‌کنند، بدین صورت که در مواردی چون فیت، اندازه و شیپ و محل قرارگیری زیپ آنها تفاوتهایی وجود دارد.

نگهداری و شست و شو

نکته ای که در تمام سوییشرتها و هودی های با پارچه دورس وجود دارد این است که پس از شست و شو اندکی آب می‌روند. بسته به میزان نخ پنبه استفاده شده در آنها این آبرفت می‌تواند تفاوت داشته باشد. دورس های ما با توجه به اینکه تماما نخ پنبه است چیزی حدود 7% آبرفت دارند.

برای شست و شو بهتر است که آنها را پشت و رو کنید تا از پرز شدن پارچه جلوگیری شود، همچنین در هنگام اولین شست و شو، آن را به تنهایی بشویید تا پرزهای اضافه آن وارد لباس های دیگر نشود.

Leave a Comment