تاریخچه چاپ طرح دلخواه

تاریخچه چاپ طرح دلخواه

چاپ طرح دلخواه و شخصی سازی لباس، دو تا موضوعی هستند که امروزه بسیار مورد توجه می‌باشد. اگرچه این دو موضوع امروز پرطرفدار شده اند، اما این تکنولوژی خیلی هم جدید نیست. با اینکه کیفیت چاپ روی تیشرت لباس ها روز به روز در حال افزایش است، اما این موضوع از زمانهای گذشته نیز موجود بوده است. در اینجا قصد داریم که نگاهی به این تاریخچه بیندازیم و اینکه ببینیم چاپ طرح دلخواه چه مسیری را گذرانده است.

در ابتدا یک مروری بر مفاهیم مقدماتی این موضوع می‌اندازیم. سپس نگاهی به ریشه این موضوع و اینکه از کجا آمده است می‌اندازیم (اینکه چه زمانی آغاز شده است احتمالا شما را متعجب می‌کند). سپس کمی در مورد وضعیت فعلی آن توضیح می‌دهیم. آیا آماده هستید؟ شروع می‌کنیم!

چاپ طرح دلخواه چیست؟

چاپ طرح دلخواه به این معنی است که لباس شما (یا هر چیز دیگر که قابلیت چاپ روی آن موجود است)، چاپ نمی‌شود تا زمانی که مشتری درخواست آن را بدهد. یعنی شما وقتی آن محصول را تولید می‌کنید که آن را فروخته باشید.

برای این کار، شما با یک تامین کننده کار می‌کنید (مثلا پوشیتو) که از ابتدا تا انتها و در همه چیز به شما کمک می‌کند. از انتخاب نوع پارچه، انتخاب جنس آن، چاپ و ارسال سفارشات شما.

این تقریبا یک راه جدید برای چاپ می‌باشد. در گذشته شما یک طراحی خاصی انجام می‌دادید و آن را روی تعداد مشخصی محصول چاپ می‌کردید. سپس شما این جنس ها را انبار می‌کردید و به مرور می‌فروختید.

دلایلی وجود دارد که چاپ روی لباس به روش سنتی می‌تواند نامناسب باشد. اول اینکه ریسکی تر است. شما باید این شم را داشته باشید که بدانید سلیقه مردم به چه چیزی متمایل است. که خوب شما باید حس ششم قوی داشته باشید. سپس شما در نهایت ممکن است با حجم زیادی از محصولات مواجه شوید که به هر دلیلی فروش نرفته است. این پروسه ای که ذکر شده می‌تواند منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول شود.

تاریخچه چاپ طرح دلخواه

چاپ طرح دلخواه چگونه آغاز شد؟

صنعت نساجی سالهای سال است که وجود دارد. نشانه هایی وجود دارد که این صنعت 220 سال پیش از میلاد مسیح در چین وجود داشته است. این صنعت در اروپا در حدود قرن 12 محبوب شد و به آرامی شروع به گسترش کرد. البته که روشهای قدیمی چاپ روی پارچه آرام تر و بی کیفیت تر از روشهای امروزه می‌باشد.

چاپ طرح دلخواه یک موضوع نسبتا جدید می‌باشد. در سال 1966 در مجله Galaxy Science Fiction چاپ کتاب در لحظه به عنوان یک اختراع جادویی در آینده معرفی شد. اما دیری نگذشت که این جادو به حقیقت پیوست.

در مدت زمان اندکی بعد یعنی در اواخر دهه 60 میلادی، هنگامی که مایکل وسیلنتون که یک هنرمند و مخترع بود، به یک ایده ای رسید که نوعی از روش چاپ سیلک بود که سریع تر بود. سریع تر به این معنی بود که تولید یک مدل خاص از طرح روی تیشرت پروسه کوتاهتری داشت.

در دهه 80، پرینترها شروع به گسترش کردند و در دسترس عموم قرار گرفتند. چاپ طرح دلخواه روی لباس هم در همان زمان یجاد شد. در ابتدا طرح روی یک کاغد چاپ می‌شد و در ادامه، چاپ مستقیم روی تیشرت می‌رفت، که ما امروزه آن را چاپ مستقیم می‌نامیم. اولین چاپگر DTG انقلاب یا Revolution نام گذاری شد و در دهه 90 در دسترس قرار گرفت. درست 10 سال بعد این صنعت گسترش یافت و برندهای گوناگون شروع به استفاده از این تکنولوژی روی لباس های خود کردند.

امروزه یکی از بزرگترین ترندها در صنعت پوشاک، شخصی سازی لباس ها است. این بدان معنی است که ما طرح های خاص و تک و مختص به یک فرد را با گذشت زمان بیش از پیش می‌بینیم.

امروزه راههای انگشت شماری برای چاپ روی پارچه وجود دارد. یکی از راهها محبوب در این بین، چاپ مستقیم می‌باشد که از جوهر برای پاشش مستقیم روی پارچه استفاده می‌کند. روش های پراستفاده دیگر، روش رول حرارتی که یک تکنولوژی قرن 18می می‌باشد که طرح ها را روی پارچه مهر می‌کند، می‌باشد. چاپ سیلک هم که از یک شابلون برای مشخص کردن طرح روی پارچه استفاده می‌کند.

تاریخچه چاپ طرح دلخواه چاپ سیلک

حال درباره تکنولوژی های موجود صحبت می‌کنیم.

چاپ مستقیم و چاپ سیلک

یکی از مهم ترین انتخاباتی که شما هنگام چاپ یک طرح روی تیشرت باید انجام دهید، روشی است که قرار است با آن روی لباس خود چاپ کنید. از این رو بهتر است که تفاوت این روش ها را به خوبی متوجه شوید.

چاپ مستقیم یا چاپ دیجیتال برای قرار دادن طرح ها با جزئیات بالا روی لباس می‌باشد. شما همچنین می‌توانید بینهایت رنگ روی لباس خود طراحی کنید. این روش بر اساس عکس های کامپیوتری می‌باشد و از جوهر بسیار نازک استفاده می‌کند. چاپگر آن بسیار شبیه به چاپگرهای خانگی می‌باشد. تفاوت آن این است که به جای کاغذ از پارچه استفاده می‌شود. آلترناتیوی برای چاپ مستقیم، چاپ DTF می باشد که تقریبا فرایند آن مشابه می باشد. با این تفاوت که به جای چاپ مستقیم روی پارچه، ابتدا روی یک فیلم مخصوص چاپ می شود و در ادامه روی پارچه قرار می گیرد.

چه زمانی باید از چاپ مستقیم استفاده کنید؟ هنگامی که شما واقعا می‌خواهید که یک طرح را شخصی سازی کنید، چاپ مستقیم بهترین راه است. این روش به شما اجازه می‌دهد که با یک قیمت مناسب، طرح دلخواه را روی پارچه قرار دهید. دلیل استفاده از این روش؟ با استفاده از روش های سنتی، تنها راهی که تولید کننده می‌تواند سود کند، این است که در تیراژ بالا چاپ انجام دهد. چاپ دیجیتال هزینه ها اولیه چاپ را پایین می‌آورد و این به این معنی است که شما می‌توانید حتی با تیراژ یک عدد، روی تیشرت چاپ انجام دهید.

چاپ سیلک با ایجاد یک شابلون از طرحی که می‌خواهیم چاپ کنیم شروع می‌شود. در ادامه چه به صورت دستی و چه با استفاده از پرینتر و با استفاده از یک تیغه، جوهر به روی پارچه وارد می‌شود.

چه زمانی شما از چاپ سیلک استفاده می‌کنید؟ این روش زمانی مناسب است که شما رنگهای بسیار شفاف و سرزنده داشته باشید. بخاطر اینکه جوهری که در اینجا چاپ می‌شود کمی ضخیم تر است، شما در نهایت طرحی دارید که رنگهای قوی تری دارد و دوام آن از چاپ مستقیم بالاتر است.

شما همچنین بهتر است هنگامی که تیراژ بالا دارید از این روش استفاده کنید. اینکه بتوان گفت که یک روش ایده آل برای تمام موارد وجود دارد، ممکن نیست؛ اما احتمالا می‌توان گفت که با توجه به نیاز شما، چه روشی برای شما مناسب تر است.

روش چاپ مستقیم
قبل از چاپ مستقیم، چاپ سیلک تنها روشی بود که با آن طرح های حرفه ای روی تیشرت چاپ می‌شد

برای چه مواردی باید از چاپ طرح دلخواه استفاده کرد؟

برای تیراژهای پایین بسیار مقرون به صرفه تر است. به خصوص هنگامی که شما می‌خواهید یک کسب و کار برای خودتان راه بیندازید. به این خاطر که شما احتیاج نیست که ریسک کنید و هنگامی یک لباس را تولید می‌کنید که آن را از قبل فروخته باشید.

همچنین با این روش می‌توانید ایده های خود را تست کنید. از این رو آن حسی که قرار است مشتریان شما به صورت واقعی داشته باشند را متوجه می‌شوید. ما همه مان مطمئن هستیم که ایده هایی داریم که حتما جواب خواهند داد و خوب این روشی است که می توانیم آنها را با تیراژ پایین چاپ کنیم و امتحان کنیم.

و خب این روشی است که در آن می‌توانیم لباس های خاص با تیراژ تکی را با قیمت مناسب تولید کنیم. شما هم مجبور نیستید که آن طرح را به تیراژ بالا چاپ کنید و انبار کنید و منتظر شوید که به فروش برسد.

همچنین یک تامین کننده خوب می‌تواند به شما کمک کنید که کل پروسه را از ابتدا تا انتها انجام دهید. آنها سفارش های شما را از مرحله چاپ تا مرحله ارسال برای شما انجام می‌دهند. خب این به این معنی است که شما تنها کاری را انجام می‌دهید که به آن علاقه دارید. این کار می‌تواند کنترل کسب و کارتان، تولید محتوای آنلاین، یا طراحی روی تیشرت باشد. در همین اثنا کار چاپ و ارسال آن به دست مشتری، بسته بندی و دیگر کارهای لجستیکی را نیاز ندارید که انجام دهید. شما به سادگی و با این روش می توانید کسب درآمد کنید.

آیا شما در این زمینه سوالی دارید؟ حتما به کارشناسان ما ایمیل بزنید یا همینجا کامنت کنید و سوالات خود را در این زمینه از ما بپرسید.

Leave a Comment